vybrali jsme

Hegelův příkop

(Editorial časopisu ERA21 2/05)

Jan Patočka v úvodu k překladu Hegelovy dvoudílné Estetiky (Praha, 1966), kterou mi kdysi kdosi ukradl a kterou jsem po letech opět sehnal v jednom pražském antikvariátě za pouhých 600 Kč, napsal, že Hegelův systém výtvarných umění má „osudný význam“.

„Osudný“ je především pro architekturu, která je v knize hodnocena nejslaběji, a také pro poezii, která je v systému vyzdvižena nejvýše jako přechodník k náboženskému zjevení. Architektura v Hegelově estetice je sice na počátku všeho umění, ovšem materiálem je to, co je „o sobě a pro sebe neduchovní, těžká hmota, kterou lze utvářet podle zákonů tíže“ (II., s. 15). Formy architektury jsou útvary vnější přírody, které jsou spojeny v totalitu uměleckého díla a  „vnějšího odlesku ducha“ pravidelností a symetrií. Výše postavené je sochařství a malířství, ještě výše hudba a zejména poezie, která je na samém vrcholu pomyslného žebříčku.
Tam, kde Hegel uznává možnost pronikání sochařství či malířství do architektury, např. při výzdobě gotických kostelů, je „hlavní věcí nerušit a nezakrývat hlavní linie množstvím a obměnami výzdoby, nýbrž nechat tuto rozmanitost úplně prostoupit hlavními liniemi jako tím podstatným, oč běží“ (II, s. 58). Jinými slovy sochařství a architekturu je třeba podřídit zákonům tíže, zákonům neduchovní, těžké hmoty.
Hegelova odluka symbolické architektury od klasického sochařství a romantického malířství – triáda symbolické – klasické – romantické – vyjadřuje míru rozvinutí absolutní ideje, jinými slovy je výrazem postupného vytrácení smyslových prvků a nabývání ideálu, tj. ideje uchopené jako skutečnost – nastolila nevyvážený vztah mezi architekturou a dalšími výtvarnými druhy. Vytvořila mezeru, která čas od času vytváří dojem, jako by šlo o neslučitelné světy.
Ovšem Hegel současně upozorňoval, že i když sochařství vkládá duchovno do tělesné podoby, a tělo a ducha tak předvádí jako jeden celek, který nelze oddělit, přesto se sochařská tvorba odpoutává od architektury. Zároveň socha a sousoší zůstává v podstatném vztahu ke svému okolí. To je architektonicky pojednáno. „Není možno napřed dokončit sochařské dílo a pak se ohlížet, kam je dát, nýbrž již při koncepci musí stát v souvislosti s určitým vnějším světem a jeho prostorovou formou a místní polohou.  V tom ohledu si sochařství podržuje trvalý vztah zvláště k architektonickým prostorám“ (II. s. 64). A podobně podle Hegela i malby, např. oltářní obrazy, mají souvislost s místem, pro něž jsou namalovány.
Hegelovy teze nám naznačují, kde má v moderní době nejspíše původ příkop mezi architekturou a výtvarným uměním. Takové formulace, byť zjemnělé filosofem samotným o nutnosti provázanosti výtvarného díla (sochy, obrazu) a architektury, je ve 20. století možno chápat jako potvrzení ne vždy harmonického vztahu výtvarného umění a architektury.
Přitom paradoxně na tento vztah narážíme dnes a denně, dokonce v něm žijeme. Nemám na mysli různé pomníky zasloužilých mužů a žen národa od 19. století výše, pomníky legionářů či obětem válek, horníky nebo matky s dětmi, nejčastěji z pískovce, před (často bývalými) poliklinikami. Mám na mysli například obrazy, kresby či sochy instalované kratší či delší dobu v galeriích a muzeích. Každá jenom trochu zajímavá výstava výtvarného/vizuálního umění má dnes kromě jiných spolupracovníků také své- ho architekta. Doma nám většinou také visí na stěnách nějaké obrazy, kresby, fotografie ap., a i ty jsou součástí privátního architektonického prostoru.
Přesto je ve 20. století pociťován nedostatek intervencí výtvarného umění do architektury. Ne nadarmo se v prvních desetiletích 20. století psalo o krizi pomníků, o „pomníkovém moru“ (F. X. Šalda v roce 1929).
Jednou z forem vztahu výtvarného umění a architektury je to, čemu se dnes říká umění ve veřejném prostoru. Je to ovšem spíše popelka. Pokud se cosi objeví ve veřejném prostoru pražských ulic, pak jsou to bohužel často špatné realizace, jako plastiky Anny Chromy u Stavovského divadla v Praze. Pomník Franze Kafky Jaroslava Róny nebo sochařský park Hadovka v Praze by mohly být světlou výjimkou. Jak složité je současné postavení výtvarného díla v architektuře dokumentuje skutečnost, že až v posledních letech se snaží Obec architektů ocenit také tuto kategorii (první ročník Grand Prix byl v roce 1993, kategorie výtvarné dílo v architektuře byla zavedena až v roce 1999, prvním oceněným byl Josef Pleskot s vlastním AP Ateliérem v Praze 7).
Cesta ke smíření těžké hmoty a osvobozujícího se ducha není jednoduchá. Jen malá část současné světové architektury má charakter skulpturální, ojediněle i malířský. Dle Hegelova systému by takové pokusy mířily k osvobození ducha vlastní cestou. Zda se to architektuře daří, je jiná věc. Většina architektonických realizací ovšem takové aspirace nemá a mít nemůže. Hegelova propast zůstává.
Jinou možností překlenutí mezery mezi výtvarným uměním a architekturou je nové promýšlení pojmů dějin umění v zrcadle současného vývoje. David Summers v knize Real Spaces. World Art History and the Rise of Modernism (Londýn, 2003) na místo Hegelova systému užívá pojmy „reálný“ a „virtuální“ prostor. Reálný je náš žitý prostor, virtuální ten, o němž si myslíme, že v něm žijeme. Sochařství a architekturu řadí do reálného prostoru, malířství a grafiku do virtuálního prostoru, neboť znázorňuje prostor jen vizuálně, tedy virtuálně. Jako model působení výtvarného umění v architektuře, čili částečně virtuálního prostoru v prostoru reálném, udává Summers v závěru své knihy Rothko Chapel s Obeliskem Barnetta Newmanna v Houstonu. Lepší příklad bychom si nemohli vybrat ani pro téma našeho časopisu.
14.04.2005 | Vojtěch Lahoda
Tweet
Poslat e-mailem | Verze pro tisk

Publikace

  • ERA 21 02 05
    ERA 21 02 05

    AKTUALITY A ZPRAVODAJSTVÍ REALIZACE, PROJEKTY Dürrenmattovo centrum v Neuchâtelu Mario Botta Kostel v Seriate Mario Botta Monolit...

  • Vydavatelství ERA

    Vydavatelství ERA

    České Vydavatelství ERA vzniklo v roce 2000 s cílem přinášet čtenářům užitečné a kvalitní publikace z oblasti architektury, stavitelství a psychologie pro odborníky i širší čtenářskou obec. Cílem je mapovat nové trendy a dosud nezpracovaná témata.

Související témata

  • Časopisy a literatura
  • Architektura, design, styl
  • Vybrali jsme
Odebírat
newsletter
Vydavatelství ERA

Vydavatelství ERA

Magazín

  • Uchovejte si ty nejcennější vzpomínky a vytvořte knihu, k níž se budete vracet po celý život
  • Nová sběrnice Smart Hub: Moderní řešení pro dálkové odečty v souladu s legislativou
  • Soutěž: Vyhrajte prací papírky a přírodní parfém od EcoHaus
  • Realizace: Barevný byt pro knihovnici
  • Jak správně a často čistit gril
  • >> všechny články

https://www.bydleni.cz

Menu

  • BYDLENI.CZ
    • Homepage
    • Kontakty
    • Reklama na BYDLENÍ.CZ
    • Redakce
    • O nás
    • ABSTRACT.CZ
  • INTERIÉR
    • Koupelny
    • Kuchyně
    • Ložnice
    • Dětský pokoj
    • Nábytek
    • Osvětlení
    • Stínicí technika
    • Design
    • Domácí spotřebiče
    • Vybavujeme interiér
    • Rady kutilům
    • Poradna
  • STAVBA
    • Rodinné domy
    • Bytové domy
    • Dřevostavby
    • Vytápění
    • Inteligentní domy
    • Architektura
    • Stavební materiály
    • Střechy
    • Okna
    • Dveře
    • Podlahy
    • Elektroinstalace
    • Zateplování
    • Zdravé bydlení
  • NOVÉ BYDLENÍ
    • Nové byty
    • Rodinné domy
    • Financování bydlení
    • Hypoteční úvěry
    • Inteligentní domy
    • seriál: Bydlení v novém
    • Poradna: Na reality s rozumem
  • HOBBY A ZAHRADA
    • Bazény
    • Bydlení v zahradě
    • Květiny
    • Zahradní nábytek
    • Zahradní technika
    • Rady kutilům
    • Vaření
  • SOUTĚŽE
  • SERIÁLY
    • Investiční bydlení
    • Jarní inspirace
    • Teplo v domě
    • Světy světla
    • Vybavujeme interiér
    • Realizace
    • Bydlení v novém
    • Bydlení v zahradě
    • Vybavujeme moderní koupelnu
    • Vybavujeme kuchyň
    • Další seriály
  • RECEPTY
  • BLOG
  • PORADNA
  • Bydlení.cz

Stavebnictví

  • Rodinné domy
  • Dřevostavby
  • Stavební materiály
  • Zateplování
  • Podlahy
  • Dveře
  • Okna
  • Realizace

Interiér

  • Kuchyně
  • Koupelny
  • Ložnice
  • Dětský pokoj
  • Nábytek
  • Bytové doplňky
  • Domácí spotřebiče a elektronika
  • Zdravé bydlení

Financování bydlení

  • Investiční bydlení
  • Hypoteční úvěry
  • Stavební spoření

Nové bydlení

  • Developerské projekty
  • Na reality s rozumem
  • Inteligentní domy

Hobby a zahrada

  • Bazény a zastřešení
  • Zahradní architektura
  • Rady kutilům

Architektura, design, styl

Cykly a seriály

  • Vybavujeme interiér
  • Praktická moderní kuchyně
  • Teplo v domě

Bydlínkova kuchařka

Blog

Soutěže

Tržiště zpráv

ABSTRACT.CZ


BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444

www.bydleni.cz
  • INTERIÉR
  • STAVBA
  • REALITY
  • HOBBY A ZAHRADA
  • SOUTĚŽE
  • SERIÁLY
  • RECEPTY
  • BLOG
  • PORADNA
  • KONTAKT

© 1999 - 2019 ABSTRACT, s.r.o. a dodavatelé obsahu. ISSN 1214 - 5548
Internetový portál BYDLENÍ.CZ je zdrojem registrovaným pod mezinárodním standardním seriálovým číslem ISSN 1214 - 5548 dodržuje právní předpisy o ochraně osobních údajů. Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.