Judita. Kresba: Vendula Šafářová |
„Hlavním mottem bylo vilu osvobodit ze zarostlé krajiny, povýšit ji na pomyslný piedestal a navrátit jí tak význam a honosnost, který původně měla. Předchozí majitelé jen brali, ale vile nic nedávali zpět. Cílem bylo odhalit historickou stopu a na ni s pokorou navázat. Tedy žádná replika, žádná hra na první republiku, ale pokračovat současností. Inspirací nám byl jak znovuobjevený obraz Oskara Kokoschky, tak záhadná Judita Gustava Klimta, která je k vidění v ostravském Domě umění. Koncept spočíval ve vyčištění prostoru a hmoty, zachování autenticity doby, geometrie dekorací a zvýraznění nástupů a vstupu do objektu,“ popisují architekti PROJEKTSTUDIA David Kotek, Petr Kundrát a Valerie Zámečníková, jak přistupovali k úkolu komplexní obnovy vily
Historická stopa vily
Vila v poslední fázi svého života sloužila výrobě nábytku, předtím tam byla výroba elektrických regulátorů. Firmě s nábytkem se však nedařilo, a proto musela dům dát do konkursu. Původně vila velikosti obytného domu se třemi byty sloužila řediteli a důlním inženýrům, kterým ji nechal postavit majitel dolu. Poslední zajímavostí je obraz Oskara Kokoschky (Moravská Ostrava II), jenž viděl vilu jako ráj na zemi, proto z její zahrady maloval panorama kouřící Ostravy s mladou dcerou ředitele v popředí.„Koncepci řešení interiéru vily jsme zakotvili v její historii a pracovali s kvalitní dýhou z indické jabloně, mozaikami, odhalováním surových cihelných konstrukcí a doplňováním ocelových technicistních prvků jako jakousi reminiscenci na ocelářskou identitu Ostravy,“ dodávají architekti.
„Ráj na zemi“
Když majitel uslyšel romantický příběh vily, nadchl se natolik, že chtěl tento ráj do vily vrátit zpět. Původně měl vizi vilu rekonstruovat na hotel s restaurací, wellness službami (sauna, pára, vířivka) a vinným sklepem, školicí místnosti, mezonetovými apartmány i možnými kulturními atrakcemi. Hotel by žil z návštěv turistů/cyklistů v oblasti, dále hostů hotelu v rámci pořádání oslav, svateb, konferencí a školení. Avšak po nějaké době navrhování a práce s architekty se postupně dobrali k velkému bytu.
Vizaulizace: původní vize hotelu
Centrální pohled na prostor
Žít v obraze Gustava Klimta „Judita“
Postmodernisticky pojatý byt je laděný do zlaté, bílé a černé, což je kombinace typická pro secesní Juditu. Vstupuje se do něj chodbou s šachovnicovou černobílou dlažbou a bílým stropem, která návštěvníka okamžitě přenese do jiného prostoru a času. Z haly se vchází do obývacího pokoje s kuchyní, do ložnice s černobílou koupelnou a do hostinského pokoje, WC a skladu pro dřevo do krbu, který je oboustranný (hala – obývací pokoj). Dlouhý půdorys obývacího pokoje oddělující kuchyň soklem kuchyňských spotřebičů je orientován do zahrady s výhledem na Ostravu, kuchyně se prodlužuje směrem ven do visuté terasy, která levituje nad terénem. Kuchyně je provedena v luxusní dýze z indické jabloně kontrastující s černou žulovou deskou ze Zimbabwe, tou jsou pokryty všechny parapety u okenních otvorů. Obložení skříní jabloňovou dýhou se prolíná do dynamické křivky laminátu barvy zlaté koženky a vedou horizontálně k tajnému vstupu do pracovny majitele, který člověk neznalý nepozná. Tajemstvím je, kde kabinet otevřít.Přesto, že vila působí jen jako hra geometrií a dekorativnosti, architekti dbali na ekonomickou a technologickou efektivitu rekonstrukce, což je ostatně přístup, který uplatňují při každém zpracování návrhu. Ve vile je použito tělesové topení s tepelným čerpadlem, jsou využity většinou místní stavební materiály a reflektují se ekologické zásady stavění s minimálním dopadem na okolí a přírodu. Jsou zde použita okna s trojsklem, které má nižší spotřebu vytápění, a použity led diody k osvětlení. Ve všem se vždy kalkulovalo s předpokládanou spotřebou energií při běžném provozu, maximálně se využívá měřicích a regulačních prvků, dokonce se přihlíželo i k míře emisí uvolněných při výrobě některých součástek. Majitel sám dohlížel na kvalitu řešení a provedení jednotlivých stavebních úkonů a detailů. Byl jako múza, která vedla architekty kupředu.
Noční pohled na vilu z parku
Obnova exteriéru vily
Vila orientována na jihovýchod disponuje půvabným výhledem na ostravské panorama, je zasazena do prostorného parku, kde se nachází několik atrakcí, včetně amfiteátru. V parku se dá dlouho korzovat a užívat přírody a kultivovaného prostředí. K domu se přistavěly dvě levitující terasy, jedna terasa prodlužuje osu kuchyně a je směrem na jihozápad, je zavěšena na ocelových táhlech a přes svou křehkost splňuje všechny požadavky na bezpečnost, vypadá jako padací most na hradě. Z druhé terasy se dá vejít přímo po schodištích do parku. Parkoviště a zpevněné plochy při vstupu do vily jsou z odpadové lomové jesenické žuly. Cestičky a zázemí pro děti (hřiště) se nyní upravují a amfiteátr s tenisovými kurty čekají na rekonstrukci v příštím roce, až si majitel užije chvíli klidu po náročné rekonstrukci.Vybavení vily
- Architekt: David Kotek, Petr Kundrát, Valerie Zámečníková
- Stavební část: Ing. Jan Müller
- Projekt: 2012–2014
- Realizace: 2013–2015
- Užitná plocha: 950 m2
- Zastavěná plocha: 408 m2
- Plocha parku: 16 400 m2