Od světové výstavy EXPO 1958 v Bruselu letos na podzim uplyne 60 let. K velkému úspěchu československé expozice, která tu získala cenu za nejlepší pavilon a 13 dalších ocenění, přispěli také čeští skláři. GRAND PRIX si odtud za své novátorské dílo nazvané Sklo – hmota – tvar – výraz tenkrát odvezl nedávno zesnulý René Roubíček.
Jak už samotný název monumentální plastiky napovídá, René Roubíček, dá se říci poprvé v historii, sklo světu představil nikoli jako materiál užitého umění, ale jako jedinečný prostředek moderní volné sochařské tvorby. České nedesignové sklo se díky bruselskému úspěchu stalo jedinečným fenomenem a Československo zemí, jejíž sklářská ateliérová tvorba zastoupená řadou vynikajích tvůrců, patřila ke světové špičce. Objevitelskou roli, která odhalila nečekaný potenciál skla, dala mu nové možnosti a zároveň otevřela novou kapitolu sochařského umění, přiřkl českým sklářům například německý historik umění Helmut Ricke, autor knihy o dějinách sklářského umění od starého Egypta až po 20. století. Ricke se pak českému sklu věnoval i v samostatné publikaci CZECH GLASS 1945 - 1980.
„Ve výstavě na Špilberku ex post nahlížíme na díla umělců, kteří stáli na samém počátku rozvoje československé sklářské ateliérové tvorby, a zároveň na tvorbu současných autorů, představitelů nejaktuálnějších tendencí v rámci tohoto média, kteří symbolicky zachycují současný stav,“ vysvětluje kurátor výstavy Ján Gajdušek. Návštěvníci mohou srovnat tvorbu, kterou od sebe dělí 60 let historického vývoje tohoto uměleckého oboru. Současní autoři Luba Bakičová, Klára Horáčková, Zuzana Kubelková a Martin Opl představují čtyři naprosto rozdílné přístupy v práci se sklem. Jejich díla demonstrují variabilitu skla díky experimentům s optickými vlastnostmi, hledání proměnlivosti tvarů a barev či technologickým inovacím výrobního procesu. Posouvají hranice v rámci uměleckého vyjádření a naznačují směr, kterým by se sklo mohlo ve výtvarném umění ubírat dál.
Výběr prací z konce 50. a průběhu 60. let 20. století, které jsou zapůjčeny ze sbírek Moravské Galerie v Brně, představí tvorbu René Roubíčka, Miluše Roubíčkové, Pavla Hlavy, Oldřicha Lípy a Vladimíra Kopeckého, umělců, kteří patří k těm, kteří české ateliérové sklo proslavili po celém světě. „Právě na jejich úspěchu a zkušenostech stojí základ, ze kterého čerpá již několik generací českých sklářů. Představují ukázku fascinujícího hledání tvarových možností materiálu a ukázku nového vizuálního jazyka, jehož význam byl určující pro vývoj výtvarného umění a designu v Československu od 60. let minulého století,“ říká Gajdušek.
Sklářská výstava je k vidění v nádherných prostorách hranolové věže a královské kaple, ve východním křídle hradu Špilberku. Otevřená je od 14. června do 19. srpna 2018, vždy od úterý do neděle.