Brokolice je považována za bojovníka proti rakovině

Před pár desítkami let jsme se na zeleninu, která vypadá jako květák, ale není květák, protože je tmavě zelená, dívali s nedůvěrou. Oblibu si tato chutná za zdravá elenina získala rychle a dnes už víme, že brokolice květáková – tak zní její české pojmenování, latinské je Brassica oleracea convar. italica – je rodná sestra květáku, nebo také jeho matka či dcera.

Kde se vzala


Protože je brokolice na rozdíl od květáku teplomilná, je především zeleninou jižní Evropy a Apeninského poloostrova, odkud se dostala do Francie a dále do středu evropského kontinentu, oblíbená je prý i na jeho východě.
Pravděpodobně zajedno nejsou ve svém názoru na původ brokolice ani odborníci. Aby byla otázka o vzniku této zeleniny zajímavější, je třeba poznamenat, že vedle tzv. květákové brokolice existuje ještě další brokolice, které říkáme chřestová nebo také výhonková (Brassica oleracea convar.asparagoides), která má rozvětvenější stonky a více výhonků. Každopádně brokolice patří do velké skupiny západních košťálovin, podobně jako brukvovité rostliny kapusta, zelí, květák, růžičková kapusta, kedlubny ad.
 

Lahůdka nabitá zdravím

Během krátké doby získala brokolice díky osvětě na popularitě a stala se z ní žádaná a oblíbená zelenina, která skýtá i báječný gastronomický zážitek.

Jako všechny brukvovité druhy zeleniny má protirakovinné účinky a je považována za jednu z nejzdravějších zelenin. Přestože ji tvoří téměř z devadesáti procent voda, je plná živin a můžeme ji považovat za bojovníka proti rakovině číslo jedna a hvězdu zdravé výživy. Obsahuje především bílkoviny, vlákninu, cukry, vápník, fosfor, draslík, vitamin C, B1, B2, B9 (kyselina listová), provitamin A a vitamin E a také důležité sloučeniny síry, například sulforafan, který mimo jiné zabíjí bakterie způsobující žaludeční vředy. Má vysoký obsah antioxidačního beta-karotenu, který v organismu napomáhá snižovat obsah volných radikálů.

Brokolici z domácí sklizně můžeme mít v červnu až listopadu, po celý rok je k dostání brokolice z dovozu. Zvadlé stonky nebo nakvetlé růžice jsou známkou nízké kvality; vybírat bychom měli růžice s tmavě zeleným, fialovým nebo namodralým odstínem, jelikož obsahují více beta-karotenu a vitaminu C než světle zelené nebo žluté. Zužitkujeme i listy, které obsahují více vitaminu A než růžice.
 

Jak ji vařit

Stonky i růžice brokolice vaříme v páře maximálně čtyři minuty, až jsou měkce křupavé, nebo ve slané vodě v otevřené nádobě. Poté je zchladíme proudem studené vody, aby zůstala zachována barva i struktura zeleniny.

Velice chutná je například brokolice přelitá rozpuštěným máslem nebo holandskou omáčkou, zapečená s bramborami a šunkou, s česnekem, bylinkami a sýrem, na cibulce se slaninou, uvařená a posypaná osmahnutými mandlemi a trochou strouhanky, ale i syrová nadrobno nakrájená s rajskými jablky v salátu.
 
Vyzkoušet můžete také náš recept na skvělou a jednoduchou polévku:
27.08.2021 | Jitka Skorkovská

BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444