Letošní bienále, které je věnováno grafickému designu, ilustraci a písmu v knihách, novinách, časopisech a nových médiích, už nyní překonává v návštěvnosti minulý ročník, který byl přitom zaměřen na tradičně divácky atraktivnější plakát a na firemní, informační a reklamní grafiku (20. bienále Brno 2002 vidělo 14 178 lidí). Je to překvapení, protože „knižní“ ročník býval vždy méně navštěvován než „plakátový“, s nímž se pravidelně střídá. Důvodem je patrně zvyšující se prestiž bienále a informovanost o něm jak v zahraničí, tak na domácí půdě.
Pozitivem letošního bienále je i vzrůstající zájem tvůrců o kategorii nových médií – lze předpokládat, že bude i nadále vzrůstat oproti klasickým tištěným médiím, které ve výstavě tradičně převažují. „Opět kontujeme, že tuto kategorii obeslali mladí designéři, pro něž je digitální vizuální komunikace součástí života,“ poznamenává M. Sylvestrová.
Nejlepší exponáty bienále vybrala mezinárodní porota. Hlavní cena – Zlaté B - putuje letos do Japonska, získal ji Fumio Tachibana za stránky časopisu Idea a převezme si ji v Brně právě o nastávajícím víkendu. Porotu zaujal netradičním využitím papíru ke kolážím, asamblážím, návrhům papírového oděvu, netradiční kolážované či recyklované typografii. Potvrdilo se tak, že Japonci, kteří vždy projevují o účast na brněnském bienále velký zájem, jsou v grafickém designu stále dobří. V České republice zůstalo 7 ze 16 udělených cen. „Jde přitom z větší části o práce mladých grafiků, kteří právě ukončili nebo letos končí svá vysokoškolská studia,“ dodává Sylvestrová. Na konci bienále bude na základě hlasování novinářů, kritiků a odborné veřejnosti, které stále ještě probíhá, ještě vyhlášena Cena kritiky.
Do neděle trvají i další tři doprovodné výstavy Bienále Brno, a to Práce ze Švýcarska, které představují tamní současný design mladých autorů, Kniha v českém kubismu a Rakouská typografie.