Víc než kolo

Vítězný projekt soutěže Špinar software

Vítězný projekt soutěže Špinar software

"Jak to celé začalo? Jednoho dne když jsem viděl, jak lidé okukují celokarbonové jízdní kolo, jsem si řekl: co na něm vidí? Vždyť je to normální kolo. A tak se zrodila myšlenka postavit kolo, které by neuniklo pozornosti žádného účastníka silničního provozu ani pozornosti chodců, či kolemjdoucích."

Tak uvádí Miroslav Bureš z České zemědělské univerzity Praha vznik nápadu, jehož výsledkem byla práce na neobvyklém projektu dřevěného jízdního kola. Projekt získal cenu médií a první místo v hlavní kategorii letošního ročníku studentské soutěže pořádané společností Špinar software. Pozoruhodný bicykl zatím stále existuje jen v elektronické formě s kompletní výkresovou a výrobní dokumentací, má ale zajímavou prehistorii, jejíž součástí jsou dokončené unikátní produkty. Miroslav Bureš pro nás celý proces podrobně popsal:

"Trvalo zhruba měsíc, než jsem se svým kolegou Pavlem Novákem dal dohromady první plány na výrobu netradičního kola ve stylu amerických chopperů. Některé díly bylo potřeba nechat vyrobit na zakázku, ale jakmile byly hotové, tak začala stavba. Výroba včetně lakování zabrala asi dva týdny a pak spatřilo světlo světa naše první kolo. Bylo 2,6 m dlouhé, svařené z trubek, osazené 20" koly a vícestupňovou převodovkou. Toto kolo splnilo očekávání a neuniklo pozornosti nikoho. Otázka pak byla, kdo z nás dvou si kolo nechá a pro koho se vyrobí druhé? Oba jsme viděli mnoho nedostatků a mnoho možností zlepšení, a proto jsme se rozhodli, že postavíme další dvě. Opět to byla kola ve stylu chopper, tentokrát však odvážnější a propracovanější konstrukce. Délka narostla až ke třem metrům a přibylo odpružení.

Kliknutím zobrazíte plnou velikost obrázku

Jeden z realizovaných bicyklů dvojice Bureš-Novák

Naše nadšení však stále neutuchalo a tak jsme jednoho zimního večera jsme přišli s nápadem postavit jízdní kolo ze dřeva. Nápadů bylo mnoho. První myšlenka byla využít dřevěných hranolů. Zde jsme naráželi na konstrukční problémy vzhledem k vybavenosti naší dílny, a proto se po dlouhém promýšlení zrodil nápad využít na stavbu rámu překližovaných materiálů. První vyrobený kus byl vyhotoven ze smrkové překližky tloušťky 18 mm a vidlice byla vyrobena z bukových tyčí spojených překližkovými korunkami. V místech uchycení kol, hlavového složení a šlapacího středu, bylo potřeba rám zpevnit kovovými patkami, které zajišťovaly pevné spojení a zároveň zamezovali vytlačení dřeva a následnému povolení spoje. Následovala zkušební jízda dlouhá asi 30 km, kde se odzkoušela pevnost vidlice i rámu a hledala se slabá místa. Jediné slabé místo byla hmotnost, která přesahovala 18 kg.

Když jsem si volil téma diplomové práce, měl jsem jasno. Mým tématem bylo navrhnout jízdní kolo s převahou dřevěných prvků. Vycházel jsem především z poznatků, které jsem získal u již vyrobeného kola, ale snažil jsem se o snížení hmotnosti a o jedinečnost vzhledu. Smrkovou překližku jsem nahradil bukovým tvarovým překližkovým výliskem, který je odlehčen otvory. Tyto otvory mohou mít téměř libovolný tvar. Rám tedy může posloužit i jako reklamní plocha, kde jako odlehčení bude vyfrézováno logo nebo značka firmy. Ocelové prvky jsem nahradil slitinami hliníku, oproti předchozímu modelu přibyly dřevěné ráfky a dřevěná řídítka, která jsou vytvarována ohýbaním, stejnou technologií, jakou používal před 150 lety pan Michael Thonet. Nohy vidlice jsou opět vyrobeny z bukových tyčí a korunky, které je drží,  jsou vyrobeny z bukové překližky. Kolo je rozebíratelné stejně jako každý jiný bicykl, tedy na rám a vidlici. Pro osazení je použito klasických cyklo komponentů. Tato kompatibilita zajišťuje snadný servis a výměnu všech dílů. Kolo je navrženo jako městský dopravní prostředek. V dnešní eko době, jsem samozřejmě uvažoval i o elektrifikaci. V rámu je tedy dostatek místa pro baterii a motor by byl umístěn v předním náboji. Parametry dojezdu jsou pak závislé na hmotnosti jezdce, kapacitě baterie a výkonu motoru. Je možné takto sestavit elektrodřevokolo, které bude mít dojezd až 60 km bez příšlapu."

Zatím se mladým vynálezcům nepodařilo najít vhodného partnera pro výrobu, pro níž by bylo nejvhodnější využít 5ti osé dřevoobráběcí CNC centrum. Pokud vás tento projekt zaujal, nebo máte zájem o spolupráci popř. byste se chtěli o tomto projektu dovědět více, navštivte webové stránky vicnezkolo.cz, kde naleznete kontakty a další informace.

Autor projektu: Bc. Miroslav Bureš
Spoluautor projektu: Ing. Pavel Novák

20.07.2012
  • ŠPINAR - software s.r.o.

    Fima ŠPINAR – software s.r.o. je výhradním dodavatelem programu TurboCAD, TurboFLOORPLAN, TurboCADCAM a dalších cca 50 programů pro český a slovenský trh. Společnost dodává také vlastní produkty DAEX, které nabízí na světovém trhu.


BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444