Hlavní město stejnojmenného kantonu Lucern leží uprostřed Švýcarska, v jednom ze západních cípů rozlehlého jezera, které omývá břehy celkem čtyř centrálních kantonů. (Kromě Lucernu jsou to Uri, Schwyz a Unterwalden.) Bylo vybudováno v místech, kde z jezera odtéká řeka Reuss a rozrůstalo se postupně na obou březích, obě části tak spojuje několik mostů, z nichž historicky cenné zastřešené dřevěné konstrukce Kappelbrücke a Spreuerbrücke patří k nejčastějším turistickým cílům.
Po Kappelbrücke, který byl součástí městského opevnění, vede úhlopříčně cesta od starého města na pravém břehu k levému břehu řeky. Původně měl přes 270 metrů, při úpravách břehu v roce 1835 se ho ale velký kus odlomil. Zhruba ve dvou třetinách své délky se dotýká osmihranné Vodní věže, která vznikla dříve než samotný most. Ten by vybudován v první polovině 14. století a je znám jako nejstarší dřevěný příhradový most na světě. Byl ale z velké části zničen požárem, který zde patrně od nedopalku cigarety vzplál v létě roku 1993. O konstrukci naštěstí v té době již existovala přesná dokumentace, takže mohl být restaurován a už v roce 1994 znovu zpřístupněn okouzleným zástupům turistů.
Lucern měl v průběhu staletí celkem tři zastřešené dřevěné mosty. Brzy po Kappelbrücke postavili Lucernští Hofbrücke a hned vzápětí, na začátku 15. století vedl k mlýnům na druhé straně řeky další podobný most - Mühlbrücke, pro nějž se později ujal název Spreuerbrücke. Hofbrücke se starým městem spojoval oblast kolem kostela St. Leodegar. Vedl tedy zčásti přes plochu jezera a vynikal proto svojí délkou (385 m). Byl ale v 19. století stržen a přenechal tak prvenství v délce evropských dřevěných mostů tomu, který spojuje německý Bad Säckingen na jedné straně Rýna se švýcarskou obcí Stein na protilehlém břehu a měří 203,7 m, zatímco přeživší restaurovaný lucernský Kappelbrücke se současnou délkou 202,9 m je na druhém místě.
Na atraktivitě lucernských dřevěných mostů má zásadní podíl jejich výzdoba. Trojúhelníkové deskové malby zdobily původně všechny tři mosty, celkem šlo o více než 450 vyobrazení. Vznikaly v průběhu 16. až 18. století, většinou sponzorovány bohatými Lucerňany, kteří na ně směli umístit své erby. Z velké části se zachoval pozoruhodný ucelený cyklus na Spreuerbrücke. Cyklus vytvořený lucernským malířem Kasparem Meglingerem mezi lety 1626-1637 v oblíbeném středověkém žánru Danse Macabre (Tanec smrti) měl smrtelníkům připomínat křehkost života a všudypřítomnost smrti. Smrt v podobě kostlivce připraveného konat najdete na každém z těchto obrazů, ať jsou na nich momenty ze života obyčejných řemeslníků, kněží, učenců, šlechticů nebo vojáků. Do dnešních dnů jich most z původních 67 zdobí 45.
Torza dalších cyklů se nabízejí fotek dychtivým návštěvníkům nad hlavami při procházce po Kappelbrücke. Část těchto obrazů sem byla umístěna až po požáru v roce 1993, aby doplnila obrazy, které byly nenávratně zničeny. Obsahuje výjevy z biblické dějepravy a pochází z již neexistujícího Hofbrücke. Obrazy, které byly vytvořeny pro Kappelbrücke připomínají nejrůznější okamžiky z dějin města.
Když lucernský městský úřad prováděl v roce 2012 sčítání chodců, kteří denně přecházejí přes pět lucernských mostů, dospěl k číslu 80 tisíc (Lucern má necelých 60 tisíc obyvatel), v nejrušnější dny bylo napočítáno 110 tisíc chodců. Historické dřevěné mosty s jedinečnou výzdobou slouží spíš návštěvníkům města než Lucerňanům, kteří by tu zbytečně klopýtali mezi zástupy turistů a cvakáním fotoaparátů. Oba tyto unikáty navštíví denně dohromady před 22 tisíc lidí, zatímco přes nejfrekventovanější Radniční most přejde téměř 29 tisíc chodců.
Po Kappelbrücke, který byl součástí městského opevnění, vede úhlopříčně cesta od starého města na pravém břehu k levému břehu řeky. Původně měl přes 270 metrů, při úpravách břehu v roce 1835 se ho ale velký kus odlomil. Zhruba ve dvou třetinách své délky se dotýká osmihranné Vodní věže, která vznikla dříve než samotný most. Ten by vybudován v první polovině 14. století a je znám jako nejstarší dřevěný příhradový most na světě. Byl ale z velké části zničen požárem, který zde patrně od nedopalku cigarety vzplál v létě roku 1993. O konstrukci naštěstí v té době již existovala přesná dokumentace, takže mohl být restaurován a už v roce 1994 znovu zpřístupněn okouzleným zástupům turistů.
Lucern měl v průběhu staletí celkem tři zastřešené dřevěné mosty. Brzy po Kappelbrücke postavili Lucernští Hofbrücke a hned vzápětí, na začátku 15. století vedl k mlýnům na druhé straně řeky další podobný most - Mühlbrücke, pro nějž se později ujal název Spreuerbrücke. Hofbrücke se starým městem spojoval oblast kolem kostela St. Leodegar. Vedl tedy zčásti přes plochu jezera a vynikal proto svojí délkou (385 m). Byl ale v 19. století stržen a přenechal tak prvenství v délce evropských dřevěných mostů tomu, který spojuje německý Bad Säckingen na jedné straně Rýna se švýcarskou obcí Stein na protilehlém břehu a měří 203,7 m, zatímco přeživší restaurovaný lucernský Kappelbrücke se současnou délkou 202,9 m je na druhém místě.
Na atraktivitě lucernských dřevěných mostů má zásadní podíl jejich výzdoba. Trojúhelníkové deskové malby zdobily původně všechny tři mosty, celkem šlo o více než 450 vyobrazení. Vznikaly v průběhu 16. až 18. století, většinou sponzorovány bohatými Lucerňany, kteří na ně směli umístit své erby. Z velké části se zachoval pozoruhodný ucelený cyklus na Spreuerbrücke. Cyklus vytvořený lucernským malířem Kasparem Meglingerem mezi lety 1626-1637 v oblíbeném středověkém žánru Danse Macabre (Tanec smrti) měl smrtelníkům připomínat křehkost života a všudypřítomnost smrti. Smrt v podobě kostlivce připraveného konat najdete na každém z těchto obrazů, ať jsou na nich momenty ze života obyčejných řemeslníků, kněží, učenců, šlechticů nebo vojáků. Do dnešních dnů jich most z původních 67 zdobí 45.
Torza dalších cyklů se nabízejí fotek dychtivým návštěvníkům nad hlavami při procházce po Kappelbrücke. Část těchto obrazů sem byla umístěna až po požáru v roce 1993, aby doplnila obrazy, které byly nenávratně zničeny. Obsahuje výjevy z biblické dějepravy a pochází z již neexistujícího Hofbrücke. Obrazy, které byly vytvořeny pro Kappelbrücke připomínají nejrůznější okamžiky z dějin města.
Když lucernský městský úřad prováděl v roce 2012 sčítání chodců, kteří denně přecházejí přes pět lucernských mostů, dospěl k číslu 80 tisíc (Lucern má necelých 60 tisíc obyvatel), v nejrušnější dny bylo napočítáno 110 tisíc chodců. Historické dřevěné mosty s jedinečnou výzdobou slouží spíš návštěvníkům města než Lucerňanům, kteří by tu zbytečně klopýtali mezi zástupy turistů a cvakáním fotoaparátů. Oba tyto unikáty navštíví denně dohromady před 22 tisíc lidí, zatímco přes nejfrekventovanější Radniční most přejde téměř 29 tisíc chodců.












