Dnes už ateliér aktivně zhodnocuje evropská témata – především vztah lokálních, regionálních tradic a materiálů k velkým trendům doby velmi, velmi pozdní moderny.
Pro mě zůstává z tvorby tohoto studia asi nejsympatičtější drobná stavba železniční zastávky v Čeladné. Jednoduchá budova si svou pozornost nevynucuje – až bychom se pomalu těšili na vesnici za ní – pokud by byla koncipována s podobným vtipem.
Na druhém pólu práce PROJEKTSTUDIA pak je vizionářský projekt světelné pyramidy pro Ostravu a Brno, u nějž jsem ocenil i videodokumentaci, která je ostatně součástí i dalších projektů.
Výstava nese název HIGH5 – což má dle tvůrců evokovat více významů (např. Hi! - pozdrav), ale hlavně jde o prezentaci pěti projektů vybraných jako „vysoká pětka“. Jedná se o budovu Concept house v Ostravě s veselými vrtulemi na střeše, železniční zastávku v Čeladné, rodinný dům ve Frýdlantu nad Ostravicí se zeleným mechem na střeše, sídlo firmy Pospiech v Ostravě vyvedené v leštěné oceli a projekt laserové pyramidy protínající se nad středem města Brna. Každý projekt je prezentován krátkým výtvarným filmem a ocelovým modelem v měřítku 1:50, vizuální zážitek z výstavy je tedy doplněn i haptickým. Překvapující pyramida, proporčně odpovídající Cheopsově, je vytvořena ze zelených laserových paprsků prostupujících dýmem, který ji pomáhá se zviditelnit, dává člověku možnost uvědomit si její velikost, je v měřítku 1:200, právě ve vztahu brněnskému náměstí.
Všechny velké epochy vyrostly ze zakořeněnosti v zemi (Bodenständigkeit), z domova a tradice; moderní doba rušila „hranice i tradice“ a nakonec vyústila ve ztrátu zakořeněnosti (Bodenlosigkeit). V „naší době“ znovu narůstá význam domova, význam regionů v kontextu integrace Evropy a globalizace.
Foto: Tomáš Gál, Stefan Mihaliović