Když hledal ke konci 70. let způsob, jak zbavit tehdejší vysavače problému se ztrátou sacího výkonu, zjistil, že problémem jsou látkové nebo papírové sáčky. Jejich póry se totiž postupně ucpávají nejjemnějšími částečkami prachu, a jakmile se stane sáček neprodyšným, je ztížený průchod vzduchu celým sacím systémem. Rozhodl se tedy vyvinout vysavač bez sáčku a tím vznikla nutnost vymyslet způsob, jak veškerý vysátý prach dostat do sběrné nádoby a zabránit mu v ucpávání filtrů a průchodu ven z přístroje.
Z továrny až do vysavače
Vysavač G-Force |
Pustil se tedy do práce a v roce 1983, po pěti letech výroby prototypů, kdy byl částečně podporován učitelským příjmem své ženy, představil vysavač „G-Force“. Se svým nápadem však neuspěl u žádného z velkých výrobců ani distributorů vysavačů. Představoval totiž hrozbu pro lukrativní trh s náhradními sáčky.
Dyson tedy zkusil štěstí v Japonsku, a to prostřednictvím katalogového prodeje. Také vzhled jeho první vysavače byl nekonveční, především svojí sytě růžovou barvou a možná právě díky tomu v roce 1991 vyhrál v Japonsku mezinárodní cenu Design Fair. První americký patent na svůj koncept získal Dyson v roce 1986.
Úspěch originality
Vysavače Dyson Dual Cyclone s dvojitým cyklonovým separátorem se staly nejprodávanějšími vysavači a překonaly i modely některých společností, které původně tuto myšlenky odmítly. Staly se také jednou z nejpopulárnějších britských značek a na začátku roku 2005 byly vysavače Dyson těmi nejprodávanějšími ve Spojených státech z hlediska hodnoty tržeb. Po úspěšném nástupu této technologie začali i další výrobci uvádět na trh své vlastní vysavače na principu cyklonové separace nečistot. Společnost Dyson zažalovala společnost Hoover UK za porušení patentového práva a získala zhruba 5 milionů liber jako odškodné. Patentové války se tedy nekonají jen na poli mobilních telefonů (Apple vs. Samsung), ale i v oblasti spotřební elektroniky.
Od stavebního kolečka k elektromobilu
Také Dysonova vize budoucnosti se stále vyvíjí a dnes směřuje především k maximálnímu zdokonalení tyčových akumulátorových vysavačů. Bezdrátová zařízení jsou totiž jasným trendem a kladou před všechny jejich výrobce značné výzvy. Musí si co nejlépe poradit s výkonem a velikostí jejich elektromotoru motoru a kapacitou akumulátoru. Jak už Dyson několikrát potvrdil, můžeme se možná dočkat využití právě těchto zdokonalovaných technologií v něčem ještě zásadnějším. Už téměř 30 let intenzivně spolupracuje s univerzitami prostřednictvím vlastní nadace a z jeho poznatků mohou čerpat nadějní studenti technologických odvětví.
Dyson však v komerční produkci nezůstal jen u vysavačů. Svůj inovativní přístup promítá i do vylepšování jiných věcí denní potřeby, jako jsou osoušeče rukou Airblade, bezlopatkové ventilátory Air Multiplier a jako nejžhavější novinka supertichý fén Supersonic. Nedávné spekulace na základě přihlášených patentů dokonce naznačují, že Dyson pracuje na vývoji vlastního elektromobilu. Vypadá to, že se ještě máme na co těšit.