Miska, Čína, stav před dokončením práce restaurátora Lukáše Kůry. Moravská galerie
Miska, Čína, stav před dokončením práce restaurátora Lukáše Kůry. Moravská galerie
Miska, Čína, stav před dokončením práce restaurátora Lukáše Kůry. Moravská galerie
Restaurátoři se dnes řídí benátskou Chartou z roku 1964, která zapovídá změnit strukturu, rukopis, diktuje povinnost maximálně poznat, jak je dílo utvořeno. "Restaurování je operací, která má podržet výjimečný charakter. Jejím cílem je odhalovat a zachovat estetické a historické hodnoty památky a zakládá se na respektování staré podstaty autentických dokumentů. Zastavuje se tam, kde začíná hypotéza," říká se v dokumentu. Aby se odborníci v budoucnosti vždy mohli vrátit k podobě díla před započetím restaurování, používají reverzní materiály, tedy takové, které lze nějakým způsobem zase odstranit.
Výstavu, která poskytuje neobvyklý pohled do pozoruhodného světa náročné restaurátorské práce spojující znalosti z oborů chemie, fyziky a historie s uměleckým nadáním a řemeslnými schopnostmi, je v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie přístupná do 18. března 2007.

Josef Roller, Podobizna muže, 80. léta 19. stol., před zákrokem a po zákroku restaurátora Igora Fogaše. Madona z Olomouce, zvaná Primavesi, kolem 1480–1490, poslední restaurátorský zákrok Marie Zmydlená. Ze sbírek Moravské galerie v Brně.