Historie pokračuje
K zajímavostem z historie nábytku Thonet patří jistý podíl na projektu, který představil pod názvem "L´ Esprit Nouveau" roku 1925 na výstavě dekorativních umění v Paříži architekt Le Corbusier. V duchu svého hesla "Moderní dekorativní umění není dekorativní" vytvořil zcela oproštěný, nezdobený bytový interiér s kovovými skříňkami, laboratorním sklem a průmyslově vyrobeným nábytkem. Uplatnění v této provokativní expozici našly právě Thonetovy masově vyráběné židle, které tak nastupující generaci návrhářů znovu připomněly možnosti technologie ohýbaného dřeva a jednoduchou eleganci, jíž lze jeho použitím dosáhnout.
Thonet a Bauhaus
Zejména v Německu se Thonet ve dvacátých letech 20.století zaměřil na výrobu nábytku z trubkové oceli. Díky tomu zde své návrhy realizovali např. Švýcar Marcel Breuer, Holanďan Mart Stam (z jeho tvůrčí dílny pochází revoluční návrh "konzolové židle") i Ludwig Mies van der Rohe, mj. autor slavné brněnské vily Tugendhat. Jméno Thonet tak znovu výrazně zasáhlo do kulturní historie díky generaci tvůrců, jejichž tvorba je spjata s Bauhausem, hnutím usilujícím o spojení umění s realitou průmyslové výroby. Techniku konstrukcí z chromované oceli později intenzivně rozvíjel především německý závod ve Frankenbergu, zejména od poloviny třicátých let pod řízením inženýra Georga Thoneta, reprezentanta čtvrté nábytkářské generace Thonetů.
Opět v rukou Thonetů
Leopold Pilzer, který řídil světový koncern Thonet-Mundus od roku 1922, vyměnil na prahu nové války s Richardem a Viktorem Thonetovými své podíly v berlínské a vídeňské společnosti Gebrüder Thonet za akcie kolosu Mundus AG, které Thonetové dosud vlastnili. Potomci boppardského truhláře získali i právo podnikat se jménem Thonet na německém a rakouském trhu. Pilzer si toto právo ponechal pro trh ve Francii, Anglii a Spojených státech, kam nakonec z nacismem ohrožené Evropy emigroval. Koupil tu několik nábytkářských továren včetně Thonet Brothers a založil Thonet Industries. Dědicové značky Thonet mají dodnes v Evropě i v zámoří své pokračovatelské firmy.
Odkaz Michaela Thoneta má však daleko širší dosah. Nejen proto, že nábytek vyrobený v podnicích, které zakládal se svými čtyřmi syny, užívali a oceňovali lidé jako Johannes Brahms, Pablo Picasso nebo Marilyn Monroe, že na jeho židlích usedaly slavné osobnosti i miliony bezejmenných návštěvníků kaváren, hospod a hospůdek po celé Evropě i za mořem, že jeho nábytkem byly vybaveny sta a statisíce veřejných budov, kanceláří i domácností. Snad žádnému jinému výrobci nelze přisoudit tak velký a dodnes viditelný vliv na technologii i design nábytku k sezení jako jeho firmě Bratři Thonetové, která měla dobrých šedesát let ze své spletité historie významné centrum na Moravě.
Továrna v Bystřici pod Hostýnem nepřestala pracovat ani za druhé světové války, kdy ovšem patřila pod říšskou správu. Na základě dekretu prezidenta byl na konci roku 1945 ustaven n.p.Thonet, ze kterého se později stal TON. K němu bylo připojeno několik dalších továren na výrobu nábytku z ohýbaného dřeva, jejichž historie rovněž sahá do devatenáctého století. Tradice založená v Bystřici roku 1861 Michaelem Thonetem a firmou Gebrüder Thonet pokračuje dnes v a.s. TON, která vznikla v roce 1994. Svoji produkci soustřeďuje tato společnost na aktualizaci thonetovských výrobních technologií i na neustálý rozvoj původních designů. Základem však zůstává kvalitní bukové dřevo, na jehož mimořádné vlastnosti kdysi vsadil geniální Michael Thonet.