"Úvodem je třeba říct, že stavební zákon se týká velkého okruhu lidí, firem i institucí. Týká se i občanů, kteří si opravují či staví nová obydlí. Z dosavadní praxe víme, že stavební řízení je značně komplikované. V minulosti platilo, že stavba (bez ohledu na velikost) se rok připravovala a tři roky trvalo než byla ukončena. Dnes je to naopak, tak složitý je mechanizmus, řekněme naplno - byrokracie na úřadech. Bez ohledu, zda se jedná o výstavbu supermarketu či rodinného domku. Praxe je taková, že si běžný občan, starosta menší obce nebo malý podnikatel nedokáže vyřídit stavební povolení sám a musí k tomu najímat specializované firmy, což jen stavbu prodražuje, komplikuje a vytváří tak prostor ke korupci. A investora tento stav jen odrazuje."
Nový stavební zákon na úseku územního plánování zavádí větší účast veřejnosti v procesu pořizování územních plánů a reaguje na vznik krajů, kde se zřizují úřady územního plánování. Na úseku stavebního řádu se pokouší zjednodušit administrativní procesy při povolování staveb. Soustřeďuje výkon státní správy do pověřených obecních úřadů, kterých je 383, zatímco dosud vykonávalo jich tuto činnost více než sedm set. Uvedený krok by však vzdálil tuto činnost našim občanům a podnikatelským subjektům. Proto je zaváděn tzv. autorizovaný inspektor, který může schvalovat projektovou dokumentaci některých staveb a uvolnit tak kapacity stavebních úřadů.
Základní cíle nové právní úpravy stavebního zákona Územní plánování má:
Stavební řád umožňuje
Užívání stavby
S užíváním dokončené stavby lze započít po dokončení prací, pokud užívání stavby nebude ohrožovat bezpečnost, životní prostředí, zdraví osob nebo zvířat. Stavebník je povinen oznámit stavebnímu úřadu záměr započít s užíváním stavby ve lhůtě nejméně 30 dnů předem. S užíváním stavby může být započato, pokud stavební úřad na základě kontrolní prohlídky stavby do 30 dnů od oznámení, rozhodnutím užívání stavby nezakáže.
Odstraňování staveb a zařízení
Stavební úřad má povinnost nařídit odstranění stavby provedené bez povolení nebo ohlášení, pouze je-li v rozporu s předpisy uvedenými v zákoně.
Pokud se jedná o případné námitky účastníků řízení, novelizovaný stavební zákon pamatuje i na tuto eventualitu. Vyskytne-li se v řízení námitka, o které stavební úřad není oprávněn rozhodnout, nebylo-li o ni dosaženo dohody účastníků a jde o námitku, která by znemožnila uskutečnit navrhované opatření, odkáže stavební úřad toho, kdo námitku uplatnil, na soud. Dojde-li v řízení k protichůdným stanoviskům dotčených správních úřadů nebo mezi stanoviskem stavebního úřadu, který vede řízení a dotčeného správního úřadu, řeší je ve lhůtě 60 dnů nejblíže společně nadřízený orgán.
Tolik tedy alespoň v kostce informace o nově připravovaném Stavebním zákonu. Jeho uvedení do života bude znamenat, jak míní Pavel Hrnčíř, výrazný posun v právním vědomí nejen zainteresovaných firem a institucí, ale i občanů. Důležité ale bude, aby definitivní návrh neomezoval práva vlastníků a neposiloval státní byrokracii.
Autor: Oldřich Houška Zdroj: časopis Interiér stavby 6/2003 Pozn. redakce:
Návrh zákona je v tzv. připomínkovém řízení.Za předpokladu, že jej Ministerstvo předloží vládě v červnu, pak "projít" by mělo Poslaneckou sněmovnou a Senátem na podzim a podpisem prezidenta ČR na jaře 2004. Ing. Pavel Hrnčíř, předseda podvýboru pro územní plánování a stavební řád hodlá v předstihu uspořádat seminář k tomuto návrhu zákona za účasti odborné veřejnosti ještě před zahájením projednávání ve sněmovně a vítá připomínky všech zainteresovaných osob.