Provize realitnímu makléři - vyplatí se ji zaplatit?

Poplatek realitní kanceláři (provize) je částka, kterou zaplatí prodávající makléři po úspěšném prodeji nemovitosti. Vyplatí se mu zaplatit statisíce, nebo je lepší si byt či dům prodat sám a ušetřit?

Výše provize se mění s výškou prodejní ceny nemovitosti a lokalitou. Existuje několik způsobů, jak výslednou provizi stanovit. Makléři nejčastěji požadují procentuální část kupní ceny. Průměrná výše provize za prodej domu či bytu, kterou zaplatíte realitnímu makléři či kanceláři, se pohybuje mezi 3 % a 6 % bez DPH z prodejní ceny nemovitosti, za pronájem se platí většinou jeden měsíční nájem. 
 
Některé realitní kanceláře prosazují při prodeji bonus z částky nad rámec dohodnuté ceny. Prodávající tedy zaplatí 3–6 % z prodejní ceny a bonus v dohodnuté výši ( např. 50 %) z částky, kterou makléř dokázal získat navíc. Především u levnějších nemovitostí si makléři stanovují fixní částku za prodej, aby pokryli nezbytné náklady. 

 

Jaké služby by měly být do provize započteny

Při sjednávání provize a výběru realitního makléře je velmi důležitá nejen výše provize, ale také to, co za ni dostanete. Dohodněte se tedy vždy předem na všech finančních podmínkách. Zjistěte, co všechno obsahuje provize z prodeje a jaký rozsah služeb vám makléř poskytne.
 
 Profesionální makléři dnes nabízejí kompletní servis od přípravy nemovitosti na prodej (homestaging, profesionální fotografie, videoprohlídka, web nemovitosti atd.) až po závěrečnou administrativu (rezervační a kupní smlouva, zajištění úvěru pro kupujícího atd.) a tyto služby už mají započítány ve výsledné provizi.
 

Vyplatí se za provizi ušetřit?

Někteří majitelé se ptají, proč by měli platit statisíce za zprostředkování, když si můžou jednoduše nemovitost prodat bez realitky. Vypadá to rozumně, pravdou ale je, že s profesionálním makléřem utrží za prodej nemovitosti více i po odečtení jeho nákladů. Nehledě na úsporu času a bezpečí transakce. Jak je to možné? Za vším stojí zkušenosti. Zkušený makléř umí především správně odhadnout prodejní cenu, která je klíčem k výhodnému a rychlému prodeji. Dobrý makléř musí být i zkušený marketér a vyjednavač a v neposlední řadě si poradí s administrativou a právní stránkou prodeje.

Spolupráce s realitním makléřem nebo RK je tedy pro majitele výhodná pouze v případě, pokud spolupracuje s profesionálním makléřem, který pro něho má přidanou hodnotu.
 
Pokud majitel chce svěřit svou nemovitost do prodeje průměrnému makléři, který nemovitost na prodej vůbec nepřipraví, pouze průměrně nafotí a vloží obyčejný inzerát na běžné realitní servery a do prodeje nic víc neinvestuje, spolupráce se mu nevyplatí a klidně si nemovitost může prodat sám.
01.02.2023 | redakce

BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444