Jako pořadatel a producent podporuje divadlo ROXY moderní tvorbu a dává prostor profesionálním i experimentálním tvůrcům a jejich divadelním a tanečním performancím. V první polovině sezony 2018/2019 nabídne publiku pět inscenací označných jako "Home Made", tedy ve vlastní produkci.Na samotném začátku nové sezony se tato scéna také stala jedním z mnoha dějišť desetidenního mezinárodního projektu Theaterfestival Basel, který se ve městě na řece Rýnu koná každé dva roky.
Čtveřice hudebníků, po celou dobu přítomná na spoře osvětlené scéně, proměňující se postava ústředního zpěváka i tanečníka v jednom, to vše působí na diváka s velkou emocionální silou. Zajímavý a vzrušující koncept o jinakosti, o tajemství a neuchopitelnosti lidské podstaty by se ovšem takto působivým sdělením nestal bez virtuozity hudebníků a zejména bez fascinujícího, genderovému pohledu odporujícího výkonu zpívajícího tanečníka a choreografa Françoise Chaignauda. Díky jeho obdivuhodné pohybové i hlasové kreaci vzniklo dílo výsostně artistní, plné jakési tajemné, ale zároveň velmi přesvědčivé vnitřní pravdivosti.
Program festivalu má široký záběr - od klasických divadelních představení přes taneční kreace a performance, pouliční divadlo, cirque nouveau až po workshopy a instalace. Divadlo ROXY na závěr této akce hostilo jedinečné představení vytvořené francouzskými umělci Ninem Laisném a Françoisem Chaignaudem, které jsem zde měla šťastnou náhodou příležitost zhlédnout.
Neobvyklé scénické dílo nazvané "Romances inciertos, un autre Orlando" bylo vytvořeno mimo jiné jako pocta španělské hudbě 16. a 17. století, jak umělci zmiňují v rozhovoru s organizátory festivalu, a na sběru hudebního i tanečního materiálu pro svůj záměr pracovali několik let. Motivy z lidové i historické španělské hudby písní a příběhů se v představení prolínají s výpůjčkami a inspiracemi z literatury, stejně jako tanec ústřední postavy, vše se proměňuje, získává a zase ztrácí kontury. V hlavní postavě najdeme souvislost se zvláštním příběhem Orlanda z románu Virginie Woolfové, mladého půvabného šlechtice ze 16. století, který je v jednom dni vojákem, aby se následně probudil jako bytost se stejným intelektem a osobností, ale v ženském těle, a v nové sociální roli pak zažívá další proměny a dobrodružství. Podobně tento "jiný" Orlando Nina Laisné a Françoise Chaignauda je bytostí, která se v průběhu představení převléká do různých rolí a opakovaně prochází metamorfózami jakoby v neustálé touze po nalezení identity spojené s pocitem jistoty v nejistém světě.
Čtveřice hudebníků, po celou dobu přítomná na spoře osvětlené scéně, proměňující se postava ústředního zpěváka i tanečníka v jednom, to vše působí na diváka s velkou emocionální silou. Zajímavý a vzrušující koncept o jinakosti, o tajemství a neuchopitelnosti lidské podstaty by se ovšem takto působivým sdělením nestal bez virtuozity hudebníků a zejména bez fascinujícího, genderovému pohledu odporujícího výkonu zpívajícího tanečníka a choreografa Françoise Chaignauda. Díky jeho obdivuhodné pohybové i hlasové kreaci vzniklo dílo výsostně artistní, plné jakési tajemné, ale zároveň velmi přesvědčivé vnitřní pravdivosti.
Foto: http://www.theaterfestival.ch