Jak ukazuje geneze návrhu, architektura má dobové i dlouhodobé trendy a konstanty a stálou potřebu se inspirovat:
Idea jednoty symbolu a formy zrála v mých představách velice dlouho. V modelárně AVU jsem kubistický prvek, diagonály krychle, které tvoří stříšku, vymodeloval během roku postgraduálního studia v toce 1970 (v témže roce jsem byl z AVU vyloučen). Koncept prázdného kříže jsem použil v trochu jiné podobě pro soutěž na Památník v Ležákách. Prázdný kříž tu po válce na existujících náhrobcích navrhl architekt Žák. Pak následoval ještě jeden bezvýsledný pokus v soutěži na památník německých občanů v Děčíně. Výsledky se mi nepřísluší komentovat.
S návrhem „svatební kaple“, podobné té, která dnes stojí ve Škodějově, jsem obcházel pražské radní a radnice, i církve. Nápad se bez vyjímky líbil, ale nebyla vůle realizovat.
Konstrukčním principem jsou 3 kříže ze zdvojených trámů a čtvrtý kříž z trámů ve vrchlíku střechy. Tesařskou konstrukci tvoří sloupky a prostorové rámy, do kterých je vsazena laminátová stříška. Laminátový prvek je výrobek sejmutý z prostorového kopyta. Laminát je mírně transparentní a dodává interieru barevnost, hrany trojúhelníků jsou zesíleny a proto i zviditelněny. Konstrukce je spojena šroubovnicemi přes dubové špalíky, které opět opakují dekorační motiv kříže ve spojení trámů. Stabilitu fixují konzoly a úhelníky z černěného ocelového plechu. Zídka je volně složena z kamenů místního čedičového lomu. Čelo interieru se tak uzavírá, ale nebrání výhledu a má i stabilizační funkci. Obřadní stůl – mensa - je z pískovce, vyrobený kameníky v Ostroměři podle mého návrhu a osazený svépomocí. Terén kolem kaple byl upraven do formy velmi plochého amfiteátru. Na fotkách je pokryt mulčovací kůrou.
Stavba je taková, jaký je investor. Nemohl jsem najít lepšího, věcného a korektního na straně jedné a inspirujícího na straně druhé. Tesařské provedení je z čerstvého modřínu. Laminátová stříška je experimentální kubistický tvar, jehož forma dává vyniknout klasické tesařské konstrukci. Stavební práce byly provedeny vstřícně, dobře a rychle.
Sakrální úloha architektovi připomíná, že jako umělec má zvláštní odpovědnost přidat něco málo k tomu, aby svět zůstal k obrazu přírody harmonický, krásný a dobrý. Lesní kaple ve Škodějově je poutní místo, ale i místo zastavení a meditace pro všechny, kdo se architektonickou skulpturou a hlavně přírodou sami inspirují.
Jiří G. Gebert
Architekt BYAK, ČKA
Architekt Jiří G. Gebert má architektonickou kancelář v Praze a na kontě řadu úspěšně realizovaných projektů. K nejprestižnějším patří Golfová klubovna Slapy (2014), rekonstrukce a interier domu Jockey zámek Štiřín (2009) nebo interiery hotelu Plaza Wien (1987). Navrhl rovněž interiery soukromých letadel pro Lufthansa Technik (1994-2004) a podílel se na projektu hotelu InterContinental Praha (1967-8).