Měli-li bychom studio Stempel & Tesař nějak charakterizovat, pak by to byl vstřícný přístup k zákazníkům. Každému z nich pozorně naslouchají, protože architektura je především o dialogu. Výsledkem jsou vytříbené, nadčasové a originální stavby, které ale v prvé řadě slouží svým uživatelům do posledního detailu.
Dalším pojítkem mnoha realizací je použití ušlechtilého materiálu - kovu. Falcovaný plech na střechách či fasádách nebo pergoly z válcovaných profilů jsou jen těmi nejmarkantnějšími představiteli často se objevujících kovových materiálů.
Jak vznikají architektonické originály a proč se v nich nezřídka objevují kovy, jsme se zeptali obou pánů – profesora Ing. arch. Jána Stempela a Ing. arch. Jana Jakuba Tesaře, Ph.D.
- Naslouchání potřebám klientů je chvályhodné, jak se ale daří do jejich neodborných představ vnášet prvky elegantní architektury?
Od našich klientů chceme, aby popisovali svoje sny, představy, potřeby, zvyky a koníčky. Nejde primárně o popis domu v konkrétních obrysech, žádné projektování. Od toho jsme tady my. Jde o to, získat kvalitní ingredience, a pak z toho uvařit výborný výsledek. Stejně jako by mělo být uvařené jídlo voňavé a chutné, musí i dům lahodit oku. To je architektura. Že dům bezproblémově slouží, je samozřejmost, bez níž ale dobrá architektura nikdy nebude.
- Do jaké míry akceptujete přání klientů?
Oslovují nás lidé se vkusem, takže k rozporům při návrhu naštěstí nedochází. Vycházíme z potřeb lidí a navíc reagujeme na místo, kde bude dům stát. Výsledkem tak jsou pouze domy, na které můžeme být hrdí a hlásíme se k nim.
- Jak se vyrovnáváte s technickými nároky?
Naše návrhy se vyznačují tím, že mají kompaktní hmoty a správnou orientaci vůči světovým stranám. To je základní předpoklad pro úsporný dům. Když je ale třeba na sever nádherný výhled, vždy se snažíme nějakým řešením do interiéru dostat i jižní slunce. Ale vždy tak, aby jej bylo možné v horkých dnech odstínit. Proto jsou všechny domy, které z našeho studia vycházejí, nízkoenergetické. Při doplnění o nezbytné technologie (řízené větrání, tepelné čerpadlo…), pokud si to klient přeje, může být každý z domů pasivním. V portfoliu máme pasivní domy čím dál častěji.
- Je nějaký styl, který je vám bližší než jiné?
Nevím, zda se můžeme bavit o nějakém stylu. Domy jsou buď dobré, nebo špatné. Dobrý dům perfektně a bezproblémově slouží a ještě má „to něco navíc“, o čem jsem již hovořil - architekturu. Takové domy se snažíme propagovat i v našich knihách o současných rodinných domech v České republice. (99 domů, 99 domů II, České domy – Czech houses). A je jedno, jestli jsou oblé či hranaté, bílé či dřevěné.
- Jaké materiály preferujete?
O to si vždy řekne dům sám. Když přetavíte představy klienta do domu na konkrétní morfologii terénu a do konkrétního prostředí, tak to většinou vyplyne samo. Někdy má na materiály vliv více konstrukční řešení, jindy okolí, jindy zase klient. Ale vždy je to provázaný a ucelený proces a vždy je nutné brát v potaz veškeré souvislosti a cit. To je práce architekta. Proto ji podle mě nemůže dělat robot či počítač.
- Jak je to se zmiňovanými kovy?
Kov je materiál, který je ušlechtilý, má trvanlivost a lehce se udržuje - pokud je kvalitně připraven. Výborný je zejména na šikmé střechy, oproti taškám je lehký. Ale použití je téměř nevyčerpatelné.
- V případě oceněné Rekonstrukce mlýna v Povltaví jste jako krytinu použili šindel SATJAM. Co vás k této volbě vedlo?
Jednoznačně to bylo tvarosloví a také trvanlivost. Klasický a kvalitně vyrobený dřevěný šindel byl za rozumné peníze nedostupný. Navíc se zachovával původní krov a nesměl se přetížit. Šindel z plechu byl pro nás z těchto důvodů jasnou volbou. Protože jsme do domu vkládali moderní prvky – hliníková okna apod., tak plechová krytina po všech stránkách skvěle zapadla.
- Máte na svém kontě i další realizace s materiály SATJAM?
Myslím, že mlýn je na začátku řady. V současných návrzích máme domy s fasádami a střechami z vlnitého či trapézového plechu, což je pro SATJAM příležitost. V budoucnu se proto určitě dalších realizací s ním dočkáme. Vyhovuje našim vizím na krásnou a funkční architekturu.
- Své stavby sledujete i během jejich životnosti. Jak byste z tohoto pohledu hodnotili materiál SATJAM?
Ve mlýně se bydlí tři roky. Věřím, že krytina bude sloužit stejně spolehlivě jako první tři také dalších devadesát sedm let (úsměv).
- Jaké jsou vize studia Stempel & Tesař architekti do budoucna?
Vize našeho ateliéru je neměnná, chceme navrhovat domy, ve kterých budou lidé šťastni a budou nás doporučovat dál svým známým. Chceme, aby naše domy byly předlohou a abychom českou krajinu, města i venkov kultivovali rozumnými domy... aby nás naši klienti vždy, když pojedeme kolem jejich domova, pozvali na kávu.
Ilustrační foto: Oceněná rekonstrukce mlýna v Povltaví
Autor článku: Alena Georgiadisová