Zápis prvňáčků je tady. Jak hodnotíte nábytek, na kterém děti tráví ve škole tolik času?
Aby se školáci mohli dostatečně soustředit a celkové klima ve třídě bylo příjemné, musí nábytek ve třídách splňovat několik základních kritérií. Kromě celkové bezpečnosti, která je dána příslušnými normami, je u židle a stolu zásadní nastavení výšky. Jak výšky sedadla židle, tak i výšky desky lavice. Už v první třídě se projevují značné rozdíly vzrůstu školáků. Nebude-li mít dítě dostatečný kontakt s podlahou, popř. nebude-li výška desky lavice nastavena vhodně, pocítí dítě diskomfort a nebude ani při dobré vůli schopno kreativního soustředění. A jelikož jsou lavice po dvou místech, měli by v lavici sedět školáci co nejpodobnějších postav. V zájmu učitelů i rodičů tedy je, aby třída byla vybavena výškově stavitelnými židlemi i lavicemi. Subjektivně si myslím, že minimálně sedadlo židle by nemělo být jen tvrdé, překližkové, ale čalouněno odolným potahem a komfortní pěnou. Chápu však, že tento „komfort“ většinou není v možnostech rozpočtu základních škol a tedy ho svému dítěti dopřejme alespoň při učení doma.
Existují nějaké tipy, podle kterých bychom měli své děti učit správně sedět?
Především bychom měli své děti učit správně sedět na ergonomicky vhodných židlích! Výchozí ergonomický rozdíl mezi dospělým a dítětem je ten, že dítě roste. Nechceme-li hledat a kupovat co dva roky novou židli, pak zainvestujme a pořiďme židli, která se umí růstu opakovaně přizpůsobovat, tedy židli rostoucí. Když jako rodiče nastavíme správně výšku sezení a hloubku sezení, popř. výšku opěradla, pak v podstatě stačí, abychom se soustředili na to, aby náš školák seděl co nejvíce „vzadu“, tedy aby se bederní část zad celou plochou dotýkala opěradla.
Jaký nábytek je ideální pořídit malým školákům do dětského pokoje?
Pokud se týká židle a stolu, již jsem zmínil, proč je vhodné pořídit je v rostoucích verzích. Měříte-li pravidelně svého rostoucího studenta, třeba na narozeniny, zkuste se vždy zamyslet, co všechno s tím souvisí a určitě se z bočního pohledu zaměřte na pozici, v jaké sedí u svého stolu. Každý rodič může být dostatečně dobrý ergonom svému dítěti, stačí se pozorně dívat. Jednoduše – pokud kotníky, kolena, i pánev svírají při sezení min. pravý úhel, pak se vaše dítě bude cítit pohodlně. Výšku stolové desky nastavte až po správném nastavení židle – tak, aby byla lehce výš, než jsou volně spuštěné lokty. Takto bude stolová deska poskytovat vhodnou oporu při psaní, kreslení a dalších činnostech na stole.
Jaký je podle Vás rozumný kompromis, pokud má rodina omezený rozpočet?
Jak dlouho může rostoucí nábytek našim dětem sloužit?
Aby se školáci mohli dostatečně soustředit a celkové klima ve třídě bylo příjemné, musí nábytek ve třídách splňovat několik základních kritérií. Kromě celkové bezpečnosti, která je dána příslušnými normami, je u židle a stolu zásadní nastavení výšky. Jak výšky sedadla židle, tak i výšky desky lavice. Už v první třídě se projevují značné rozdíly vzrůstu školáků. Nebude-li mít dítě dostatečný kontakt s podlahou, popř. nebude-li výška desky lavice nastavena vhodně, pocítí dítě diskomfort a nebude ani při dobré vůli schopno kreativního soustředění. A jelikož jsou lavice po dvou místech, měli by v lavici sedět školáci co nejpodobnějších postav. V zájmu učitelů i rodičů tedy je, aby třída byla vybavena výškově stavitelnými židlemi i lavicemi. Subjektivně si myslím, že minimálně sedadlo židle by nemělo být jen tvrdé, překližkové, ale čalouněno odolným potahem a komfortní pěnou. Chápu však, že tento „komfort“ většinou není v možnostech rozpočtu základních škol a tedy ho svému dítěti dopřejme alespoň při učení doma.
Především bychom měli své děti učit správně sedět na ergonomicky vhodných židlích! Výchozí ergonomický rozdíl mezi dospělým a dítětem je ten, že dítě roste. Nechceme-li hledat a kupovat co dva roky novou židli, pak zainvestujme a pořiďme židli, která se umí růstu opakovaně přizpůsobovat, tedy židli rostoucí. Když jako rodiče nastavíme správně výšku sezení a hloubku sezení, popř. výšku opěradla, pak v podstatě stačí, abychom se soustředili na to, aby náš školák seděl co nejvíce „vzadu“, tedy aby se bederní část zad celou plochou dotýkala opěradla.
Pokud se týká židle a stolu, již jsem zmínil, proč je vhodné pořídit je v rostoucích verzích. Měříte-li pravidelně svého rostoucího studenta, třeba na narozeniny, zkuste se vždy zamyslet, co všechno s tím souvisí a určitě se z bočního pohledu zaměřte na pozici, v jaké sedí u svého stolu. Každý rodič může být dostatečně dobrý ergonom svému dítěti, stačí se pozorně dívat. Jednoduše – pokud kotníky, kolena, i pánev svírají při sezení min. pravý úhel, pak se vaše dítě bude cítit pohodlně. Výšku stolové desky nastavte až po správném nastavení židle – tak, aby byla lehce výš, než jsou volně spuštěné lokty. Takto bude stolová deska poskytovat vhodnou oporu při psaní, kreslení a dalších činnostech na stole.
Jaký je podle Vás rozumný kompromis, pokud má rodina omezený rozpočet?
Myslím, že je to spíše otázka priorit a hodnot. Každopádně i rostoucí židle a rostoucí stůl s min. 5 letou zárukou je možné vybrat ve velmi širokém spektru jak velikostí, tak i systémů nastavení. Pomoci mohou tzv. akční sety, kdy při objednání židle spolu se stolem pořídíte oba výrobky výhodněji.
Kvalitní a odolný rostoucí nábytek je navržen tak, aby při slušném zacházení vydržel cca od 4 do 18 let vašeho dítěte, neboli dokud máte dítě doma. Za dobu, co rostoucí nábytek nabízíme, jsme už byli několikrát svědky, kdy po přečalounění vč. výměny pěnových dílů na sedadle a opěradle začal nábytek sloužit i dalšímu školákovi.
Více informací a tipů pro výběr rostoucího nábytku naleznete na adrese www.mayer.cz/kids/home.