Měsíčního vyúčtování samozřejmě nelze docílit fyzickým odečtem v bytech. Zavedení dálkových odečtů pomocí chytrých vodoměrů tedy v blízké době čeká každou domácnost.
Vyzpovídali jsme Ing. Romana Hudečka, jednoho z autorů aplikace
www.hlidacspotreby.cz, který se problematikou dálkových odečtů dlouhodobě zabývá. Níže přinášíme několik základních rad, díky kterým se vyhnete nejčastějším problémům spojených se špatnou volbou dodavatele.
1. Vyžadujte měření vody každou minutu
Měření po dvaceti minutách nebo dokonce po hodinách neumožňuje dostatečně rozlišit jednotlivé události jako např. spláchnutí záchodu, umytí nádobí atd. od skutečných úniků vody. Takovým měřením sice splníte povinnost dálkových odečtů, ale systém vám nevydělá na úsporách nic zpět. Kvůli návratnosti investice tedy trvejte vždy na měření vody každou minutu. Solidní dodavatelé už ani jiné intervaly měření nenabízí.
2. Preferujte online aplikaci před PC softwarem
Online aplikace umožňuje sledování spotřeby v reálném čase nejen majitelům či správcům budov, ale také všem nájemníkům kdykoliv z jakéhokoliv zařízení pouhým zadáním adresy do prohlížeče. Narozdíl od PC softwaru se online aplikace nikdy nerozbije při příští aktualizaci Windows a funguje i na telefonu nebo tabletu. Nenechte se přesvědčit dodavateli, kteří se vám budou snažit prodat licenci na svůj zastaralý PC software. Online aplikace žádnou platbu za softwarovou licenci nevyžadují a automaticky získáte nárok na všechny budoucí nové funkce bez nutnosti dalších plateb za upgrade.
3. Dejte pozor na skryté poplatky
Cena za systém dálkových odečtů by se měla skládat pouze z pořizovací ceny zařízení a fixního měsíčního/ročního poplatku za jeden vodoměr, ve které jsou zahrnuty veškeré online služby, alarmy, podklady k vyúčtování atd. Tento fixní měsíční poplatek by se měl pohybovat kolem 9 Kč za vodoměr měsíčně. Vyhněte se dodavatelům, kteří se snaží skrýt vyšší cenu do spousty dalších administrativních poplatků např. za vložení vodoměru do systému, přidání nájemce, vystavení vyúčtování atd. Takto komplikovaný výpočet ceny vede jen k nepříjemným překvapením v budoucnu.
4. Ujistěte se, že je možné do systému napojit automatické uzávěry vody
Jen v ČR pojišťovny evidují přes 120 000 vytopených bytů ročně. Většina systémů pro dálkový odečet umí informovat emailem či SMS o haváriích vody. Ty skutečně kvalitní však umí vodu také ihned automaticky zastavit pomocí tzv. automatického uzávěru vody navázaného přímo na měření z vodoměru. Jeden vytopený byt může způsobit statisícové až milionové škody. Dejte nájemníkům možnost těmto škodám předejít.
5. Preferujte české firmy
Volba českého dodavatele není jen otázka podpory lokálních firem, ale přínáší i zcela praktické výhody. U české firmy máte vždy jistotu, že je s kým řešit jakékoliv problémy. Nemohou se vymluvit na nařízení zahraničního majitele. Nerozhodnou se ze dne na den opustit malý český trh a zanechat vás bez jakékoliv další technické podpory. Zkrátka české firmy vám budou dlouhodobým partnerem.
Ing. Roman Hudeček
(autor je jednatelem české firmy BONEGA, která se zabývá měřením vody již přes 25 let. www.chytrevodomery.cz)