Nestačí mít myšlenku; učitel ji musí umět předat. Akt učení závisí především na jakémsi kouzlu souznění. Učení je nadáním předávaným jedním člověkem druhému. Vyžaduje vzájemné působení empatie mezi studentem a učitelem a vůči architektuře samotné. „Kouzlo učení“ může přinášet neobyčejné výsledky, často skrytými metodami. Účinky kouzel jsou rozumem neuchopitelné. Učitel, spíše než aby architekturu učil, laskavě, nepřímo a s hlubokým smyslem pro patos „svádí “studenta pro architekturu… Dosud nebyla sepsána poměrně krátká historie výuky architektury. Nic, co by se blížilo Pevsnerovým „Výtvarným akademiím minulosti a současnosti“ (Academies of Art:Past and Present), pro architektonické vzdělávání neexistuje. Chybí nám všeobecně uznávaná historiografie na téma vzdělávání architektů a didaktického života velkých učitelů. To samotné stojí za zamyšlení. Bez zralé historiografické tradice riskují školy architektury vzájemné napodobování v lenivé improvizaci… Co je možné učinit po skvělých a přesvědčivých experimentech, z nichž některé stále ještě pokračují, podniknutých na Ecole des Beaux-Arts, AA, Cranbrookské akademii výtvarných umění, VCHUTEMASu, Bauhausu, Hochshule für Gestaltung v Ulmu, Black Mountain College, IIT, ETH a newyorské Cooper Union? Co ještě zbývá po skupinách Texas Rangers a New York Five? Co můžeme udělat po velkých učitelích, jakými byli Eliel Saarinen, Max Bill, Walter Gropius, Josef Albers, Bernhard Hoesli, Bruno Zevi, Colin Rowe, Werner Seligman, Manfredo Tafuri, John Hejduk a Olivio Ferrari? Jaká pojednání mohou následovat po pracích Vitruvia, Albertiho, Laugiera, Sempera, Corbusiera, Rossiho a Venturiho? Nezapomeňme ani na velké architekty, kteří byli zároveň velkými učiteli, jako například na Miese van der Rohe, Louise Kahna, Carla Scarpu či Hermana Hertzbergera. Tato kombinace talentu pro tvorbu i vyučování architektury je vzácná. Je jednoduché vnímat výše uvedená přínosná jména a názvy jako dlouhý seznam osob a míst. Jak najít strukturu historie architektonického vzdělávání a jak jí dát formu? Je naléhavě zapotřebí zaznamenat ji, než ztratíme svědectví o její existenci v aktu apatické nezpůsobnosti. Bez takovéto historie nám bude chybět kontext nutný k činění nejlepších rozhodnutí o našem budoucím směřování.
(Přeložila Alena Vštečková)