Pokud pořídíte tepelné čerpadlo z evropské, japonské nebo americké produkce, zjistíte, že uvnitř najdete velmi podobné komponenty a několik málo typů chladiv. Je to podobné jako u osobních automobilů. Výrobců turbodmychadel je výrazně méně než automobilek, podobná skutečnost platí třeba i u systémů vstřikování paliva. Jak se říká: „Když dva dělají totéž, není to totéž.“ Celá řada výrobců tepelných čerpadel používají například stejné, kvalitní, kompresory i chladiva, přesto jsou v provozních parametrech těchto zařízení značné rozdíly. Proč tomu tak je?
Tepelné čerpadlo je technické zařízení, které pracuje na celkem obyčejném fyzikálním principu kondenzace stlačených plynů přehřátých par a odparu zkondenzovaného chladiva ve výparníku. V podstatě jakkoliv provedené tepelné čerpadlo bude vždy nějak fungovat, a možná i velmi dlouho. Háček je v tom, že tato soustava je velmi citlivá na jakoukoliv nedokonalost, za kterou se nám zařízení tepelného čerpadla „odmění“ snížením účinnosti, resp. při správném řízení systému získáme účinnost výrazně vyšší, která se může i velmi blížit teoretickému modelu.
Invertorová zařízení jsou velmi flexibilní
Protože tepelné čerpadlo vzduch-voda pracuje ve velmi rozdílných podmínkách v různých obdobích i režimech, je důležité, aby se umělo perfektně přizpůsobit (např. topení dle ekvitermy na jaře při venkovní teplotě +15°C na teplotu topné vody např. 30°C nebo topení TUV v zimě při -15°C na teplotu 55°C). I netechnicky zaměřený člověk si musí uvědomit, že chování v tak širokých rozsazích provozních hodnotách vyžaduje možnost něco průběžně nastavovat.
V kvalitním tepelném čerpadle nesmí chybět dvě věci:
1. Elektronicky řízený expanzní ventil (EEV), který se postará o přizpůsobení vhodného dávkování chladiva při různých režimech.
2. Invertor – frekvenční měnič pro možnost měnit výkon zařízení v závislosti na aktuální potřebě. Na jaře jistě potřebuji topit méně než v zimě.
Rozumná volba je EEV s invertorem (frekvenčním měničem). S výše uvedenou technologií přišla jako první na český trh již v roce 2006-2007 firma AC Heating pod označením AC Heating Convert AWxx.
Stranu chladivového systému tepelného čerpadla je vyladěna i u celé řady jiných výrobců. Zpravidla se sice nejedná o úplně levná zařízení, nicméně jim nelze z pohledu chladivového systému obvykle nic výrazného objektivně vytknout. Zkrátka v oblasti kompresorů a použitých chladiv je již většina věcí vyřešena.
Tým AC Heating však neusnul na vavřínech a šel ještě dál. Myšlenka, kterou se při vývoji tepelných čerpadel AC Heating řídí, je taková: „Pokud je při současném stavu poznání této problematiky chladivový okruh vyřešen, je třeba vylepšovat stranu topného systému, resp. jeho řízení.“
O naplnění této myšlenky se stará náš řídicí systém AC Heating xCC, který představuje univerzální platformu pro řízení jednotlivých instalací nebo i kaskád tepelných čerpadel AC Heating. Tento řídicí systém je nezávislý na typu venkovních jednotek tepelných čerpadel. Jako nejspolehlivější jsme po letech označili výrobky korporace Toshiba-Carrier (japonská a evropská produkce), které s úspěchem používáme, protože jsou optimalizovány pro střední Evropu.
Úspora ohřevu TUV pokračuje