Divadlo na Jezerce

Foto: Filip Habart

Foto: Filip Habart

HISTORIE DOMU XIII.

Jan Hrušínský, pokračovatel rodinné tradice

Historie domu číslo 1451/36, sídlícího uprostřed parku Na Jezerce, sahá do počátku 19. století. Kořeny hereckého rodu Hrušínských do jeho druhé poloviny. Koncem roku 2004 se osudy domu i slavné rodiny protnuly. V původně klasicistním objektu, který dnes slouží jako Divadlo Na Jezerce, se usadila Divadelní společnost Jana Hrušínského.

„Táta by byl určitě šťastný. Vlastní divadlo bylo jeho celoživotním snem. Bohužel mu to lidé, kteří tvořili dobu, v níž žil, neumožnili. Začátkem 90. let pak už byl nemocný a divadlo mu přestávalo vonět. Dost často si s ním v duchu povídám.“

 

Vysílá Studio Jezerka
Dům číslo 1451/36 byl původně postaven ve stylu klasicismu jako hospodářská usedlost. Počátkem 20. století byl přestavěn na výletní restauraci, v jejíž blízkosti časem vyrostly venkovní terasy, altánek a kuželna. O nedělích sem proudily rodiny s dětmi, které si hrály v parku, zatímco rodiče si mohli zatančit a poklábosit nad šálkem kávy či půllitrem piva.
V roce 1924 byl uvnitř objektu otevřen divadelní sál. V padesátých letech proběhla v duchu doby kompletní úprava objektu na kulturní dům.
„Výletní restauraci si jako kluk pamatuju. Občas jsme kolem chodívali na procházku. V divadelním sále jsem dokonce na začátku 60. let hrál ve školním představení skřítka. Táta mi přinesl z fundusu obrovský fousy, na který jsem si šlapal. Tehdy jsem poprvé uslyšel z hlediště smích a uvědomil si, jak je to úžasná droga.“
První, kdo z rodiny Hrušínských získal divadelní koncesi, byl v roce 1883 Ondřej Červíček (Jan Hrušínský ji obdržel v roce 2002). Červíčkova společnost pořádala, jak už to u kočovných spolků bývalo zvykem, nejrůznější klasická i humorná představení a brzy se stala široko daleko známou. „Táta začínal s divadlem u svého dědečka. Narodil se doslova za jevištěm v Nové Včelnici, kde byli tehdy na štaci. Před sedmi lety jsem se byl podívat na dům, kde hráli (stavení, v němž se narodil, už ale neexistuje), a narazil jsem tam dokonce na pamětnici, která vyprávěla, že otcův tatínek se tehdy radostí tak opil, až ho museli odvézt na trakaři.“

Otec Rudolfa Hrušínského se původně jmenoval Rudolf Böhm. „Po první světové válce mu ale znělo jeho jméno moc německy, tak hledal pro sebe nějaký pseudonym. A protože byla v té době mezi herci rozšířena jména jako Želenský, Krumlovský a podobně, začal si dědeček říkat Hruškovský. Později z toho vznikl Hrušínský. Dnes už mi ani nepřijde, že je to vymyšlené a napůl překroucené jméno.“
Janův dědeček po válce o divadelní koncesi přišel. „Nakonec byl rád, že zůstal jako malý živnostník aspoň na svobodě.“ Společnost se rozprchla. Někteří herci našli místa v oblastních divadlech, jiní profese nechali. „Moje babička hrála ještě chvíli v Tyláčku (dnešní Fidlovačka), pak s divadlem přestala úplně. Josef Kemr působil po rozpadu společnosti na Kladně. K dědečkovi ho za války přivedl táta, čímž ho zachránil před totálním nasazením. Ze stejného důvodu režíroval otec v roce 1944 rodokaps PANCHO SE ŽENÍ. Měl jediný účel: uchránit herce od pracovního nasazení v Říši. Šlo o to udělat film s velkým obsazením, což zaštítil Miloš Havel.“
V roce 1968 prostory domu 1451/ 36 bezplatně (tak to tehdy chodilo) převzala Československá televize v rámci připravovaného experimentálního přechodu na barevnou televizi. Od roku 1975 odtud mohli diváci sledovat pořad Vysílá studio Jezerka. V osmdesátých letech se do studia nastěhovali televizní publicisté.
V listopadu 1989 prošlo Jezerkou na šedesát televizních štábů z celého světa. Z šotů pak byl sestříhán hodinový dokument pod názvem JAK NÁS VIDĚL SVĚT, který zhlédli diváci při příležitosti prvního výročí sametové revoluce. V dokumentu se například objevil poprvé před kamerou Jiří Dienstbier.

Studio zůstalo v provozu i později. V roce 1992 zde začala pracovat tvůrčí skupina Karla Hynie, která odtud vysílala každou středu pořad POLITIKA PRO KAŽDÉHO ANEB HOROSKOP. V historicky posledním dílu byl zařazen i střihový film o dvacetiletém působení televize v domě Na Jezerce.
V polovině osmdesátých let zavedli televizní pracovníci na Jezerce zajímavý zvyk. V místnosti, kde sídlila produkce, se účastníci natáčení podepisovali na stěny. Tento zvyk zachovala i skupina Karla Hynie. Vedle sebe tak bylo možné paradoxně vidět autogramy bývalých komunistických bossů vedle disidentů, jež vynesla doba na jejich posty. Poslední zápis je z 30. června 1994, kdy televize Jezerku definitivně opustila.

 

Návrat k rodinné tradici aneb Hrušínský principálem
Prázdný dům začal chátrat. Naštěstí to radnice Prahy 4 neponechala dlouho bez povšimnutí a rozhodla se rekonstruovat ho do původní klasicistní podoby na kulturně-společenské centrum. Projekt za téměř sedmdesát milionů korun se stal největší rekonstrukcí toho druhu v historii čtvrtého pražského obvodu. „Objekt si to zaslouží, protože je umístěn na krásném místě a funguje tam jistý genius loci, který na člověka působí neobyčejně pozitivně.“
Pak bylo vypsáno výběrové řízení na pronájem areálu. „Přihlásili jsme se do něj až jako jedni z posledních (asi deseti) uchazečů. Nedělal jsem si velké naděje na úspěch.“ Divadelní společnost Jana Hrušínského nakonec prostory získala (mimochodem Jan Hrušínský s manželkou Miluší Šplechtovou to teď mají do práce pár minut pěšky).

 

 (Převzato z časopisu Xantypa 12/04)

V tištěné Xantypě se ještě dočtete:
- proč odešel Jan Hrušínský ze stálého angažmá
- jaké inscenace můžete na Jezerce vidět
- o představení Jaroslava Duška, koncertu Jiřího Schmitzera a dalších

26.11.2004 | Vašek Vašák
  • Xantypa - časopis nabitý lidmi

    Moderní časopis má také svoji internetovou podobu. Nabízí všem příjemné a kultivované čtení o společnosti a lidech, o kterých se mluví.


BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444