Úspěšná firma, které záleží na kvalitní produkci i mezilidských vztazích

LOMAX po dvaceti letech

Letos slaví 20 let své existence společnost Lomax, jejíž postavení na trhu dokazuje, že i poctivé podnikání ve spojení s tvrdou prací a vůlí jít si za svým se vyplatí.

Společnost Lomax je také příkladem úspěšné ryze české firmy, která je schopna nabídnout špičkové výrobky světové kvality. Na to, jaká je historie firmy a jak se podniká v Česku, jsme se zeptali přímo jejího majitele, pana Luboše Dufka.

V jakém oboru podnikáte….?

Vyrábíme garážová vrata, předokenní rolety, venkovní žaluzie, ploty a brány. Výrobky jsou určeny pro stavebnictví. Zaměřujeme se zejména na výrobky pro rezidenční stavby, ale umíme zrealizovat i výrobky v průmyslových objektech. Jako příklad bych uvedl několik desítek kusů vrat pro lokomotivy v depu kolejových vozidel Českých drah Brno.

Jaké byly začátky vašeho podnikání a co bylo jeho motivací?

Po revoluci jsem se v roce 1992 pustil s velkou chutí do podnikání jako živnostník a od prvopočátku jsem se zabýval prodejem a montáží stínicí techniky. Velkou motivací pro mě byla nezávislost a touha dokázat si, že umím stát na vlastních nohách.

Čím si myslíte, že se odlišujete od konkurence?

Naše společnost se vždy snažila a snaží přizpůsobovat výrobky potřebám zákazníka, ať už po stránce designové, rozměrové škály či konstrukčního provedení. Touto základní filozofií se zcela jistě lišíme od konkurence, která určitým omezením své nabídky "nutí" zákazníka přizpůsobovat se výrobkům.  Velkou výhodou společnosti Lomax je celoplošná síť pečlivě vyškolených smluvních prodejců v ČR, Slovensku a Rakousku a kvalitní a spolehlivý tým zaměstnanců. Díky naší progresivitě vlastníme několik ochranných a průmyslových vzorů, špičkovou technologii a jsme tvůrci mnoha výrobních novinek. V roce 2002 v  jsme jako první na světě představili novinku v designu sekčních vrat - imitaci dřeva pomocí exteriérové folie na ocelovém povrchu sekce. Tímto jsme nastartovali trend v dalším vývoji designu vrat v Evropě. K dnešnímu dni se tomuto námi nastartovanému trendu museli přizpůsobit všechny západo i východoevropské firmy.

Jakým způsobem získáváte zákazníky a co v péči o ně považujete za nejdůležitější?

Našimi zákazníky jsou lidé, kteří požadují kvalitu a garanci silné společnosti, která je v oboru jedničkou. Vzhledem ke kvalitě našich výrobků si můžeme dovolit poskytnou záruku na většinu výrobků až 10 let. Jsme rádi, že se k nám naši zákazníci často vracejí nebo doporučují své známé. V péči o zákazníky je kladen velký důraz na osobní přístup od přijetí poptávky, přes obchod až po kvalitní montáž.  Velmi důležité je také neustálé vzdělávání zaměstnanců v komunikaci se zákazníkem. Jsme si dobře vědomi, že firmu tvoří lidé a úspěch nebo neúspěch firmy je plně závislý na nich.

Co považujete za dobu svého podnikání za úspěch?

Díky tomu, že jsme nasměrování na budoucnost, stále věříme, že nás největší úspěch ještě čeká. V minulosti považuji za největší úspěch právě již uvedenou světovou novinku v designu sekčních vrat -  imitaci dřeva pomocí exteriérové folie na ocelovém povrchu, a to, že jsme my, malá česká firma, "donutili" velké evropské giganty k zařazení tohoto provedení do sortimentu.

Co považujete za největší překážku či komplikaci ve vašem podnikání?

Velkou překážkou v podnikání je neustálá  byrokracie, nemůžu pochopit, proč ve 21. století v době počítačů musíme neustále běhat po úřadech. Velkou komplikací je neustálá změna daňových zákonů, roztříštěnost státních úřadů a asi nejvíce mě umí naštvat skutečnost, že po roce tvrdé a vysilující práce zaplatíme vysoké daně, které ale neslouží rozvoji naší země, ale rozkradou se ve formě korupce a úplatků. 

Jak se konkrétně promítá odpovědnost vašeho podnikání vůči veřejnosti a komunitě, ve které působíte?

Naše firma má sídlo v malé vesnici, kde v okolí není moc pracovních příležitostí a každý každého osobně zná. Přinášíme sem zaměstnanost, podílíme se na podpoře místní sportovní organizace, podporujeme školní akce, každoročně podporujeme postižené sportovce či děti v okolí.

Při budování výrobních či skladových prostor jsme vždy dbali na to, abychom negativně neovlivnili někoho ze sousedů, a to i za cenu vyšší nákladů. Podnikáme tam, kde jsme se narodili, a mezilidské vztahy jsou pro nás velmi důležité.

Jak se Lomax snaží minimalizovat či zlepšovat dopad své produkce na životní prostředí?

Výroba na našich halách je vesměs šetrná a úseky, kde se pracuje s chemikáliemi (lakovna nebo pěnící linka na polyuretan), jsou zabezpečeny nejmodernějším vybavením. Navíc se necháváme prověřovat 1xměsíčně externí firmou na Bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Těmito kroky chceme předcházet jakémukoliv ohrožení našich zaměstnanců či životního prostředí.

Můžete ve stručnosti popsat svůj podnikatelský příběh?

S velkou chutí, která přišla  po pádu komunistů, jsem se v roce 1992 pustil do podnikání jako živnostník a od prvopočátku jsem se zabýval prodejem stínící techniky. Od jara roku 1994 jsem začal používat obchodní značku LOMAX - Dufek Luboš a postupně jsem zaměstnal první spolupracovníky. Ve stejném období jsme také rozšířili výrobní sortiment o předokenní rolety, sítě proti hmyzu a garážová vrata. V roce 1996 jsem zakoupil první vlastní výrobní prostory o ploše 440m2 v rodné vesnici Bořetice.

S nárůstem prodeje garážových vrat jsme si v roce 1999 nechali vyrobit na zakázku ojedinělou válcovací trať, která nám umožňovala profilovat plechy pro jednotlivé panely sekčních vrat. V roce 2000 jsme založili sesterskou společnost DOORS production spol. s r.o. jen pro výrobu sekčních garážových vrat. Jako jediní ve "východní" Evropě jsme zahájili výrobu vlastních sekcí pro sekční garážová vrata a v roce 2002, bylo to na mezinárodním stavebním veletrhu IBF v Brně, jsme představili světovou novinku v designu sekčních garážových vrat - imitaci dřeva pomocí exteriérové folie na ocelovém povrchu sekce.

Jelikož progres firmy byl v desítkách procent ročně a nechtěli jsme být stále závislí na nájemních prostorech, postavili jsme v roce 2003 prostory vlastní o celkové zastavěné ploše 4300m2. Do nových vlastních prostor jsme si nechali vyrobit i špičkovou evropskou technologii na vstřikování polyuretanu do panelů vrat a lakovnu s možností 2500 odstínů pro povrchový nástřik vrat či rolet dle přání zákazníka.

V roce 2004 jsme pak sloučili všechny aktivity pod jednu firmu LOMAX & Co s.r.o.  a pod jednu značku LOMAX.

Nárůst výroby i prodeje dále pokračoval, takže jsme se rozšířili o druhou válcovací trať s vyššími možnostmi variant designu a v roce 2006 jsme získali ocenění 2. místo "Štika českého byznysu". V následujících 4 letech jsme postavili showroom pro zákazníky s administrativním zázemím o zastavěné ploše 1680m2 a dále jsme rozšiřovali výrobu až na konečných více jak 10000m2 zastavěné plochy. Počátkem letošního roku jsme uvedli do provozu plně robotizované centrum na opracování panelů sekčních vrat.

Abychom v jubilejním dvacátém roce své existence uzavřeli pomyslný kruh, navracíme se ke kořenům, ke stínicí technice. Na podzim jsme spustili nové výrobní linky na výrobu venkovních žaluzií.

11.12.2012

BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444