Severská vize architektury

Skandinávské pojetí bydlení se vyznačuje oblibou přírodních materiálů, citlivým přístupem k životnímu prostředí a kvalitním designem. Trojice finských architektů a designérů představuje v brněnském Domě umění své projekty, realizace a instalace v rámci výstavy s názvem Take Nord Shape. K vidění je dokumentace architektonických počinů a projektů na pomezí architektury a umění, ukázky výtvarného zpracování stavebních materiálů a nábytkový design.

Kliknutím zobrazíte plnou velikost obrázku

Architekturu lze uplatnit i jako vyjadřovací prostředek kritického pohledu na společnost a současné ekonomické či urbanistické trendy. Tímto způsobem pracuje dvojice Rintama - Casagrande na svých architektonických instalacích, které realizovali po celém světě při příležitosti uměleckých přehlídek. Jejich instalace oscilují mezi výtvarným uměním a architekturou.


V akci s názvem Krajina - únik vyzvedli tři opuštěné stodoly na 10m vysoké dřevěné nohy tak, aby stavby budily zdání pomalé důstojné chůze. Prázdé hospodářské budovy "vykročily" směrem k městu, protože jim bylo smutno po farmářích, kteří je opustili. Během tradiční zabijačkové oslavy pak byly stodoly na dřevěných nožkách slavnostně podpáleny. Touto akcí reagovali Rintama a Casagrande na postupné vylidňování finského venkova. Symbolicky oživili hospodářské budovy, zviditelnili nostalgii opuštěného venkova a prostřednictvím rituálního spálení stodol vyjádřili, že trend migrace obyvatelstva do měst nemůže pokračovat do nekonečna.

Kliknutím zobrazíte plnou velikost obrázku

V instalaci Redrum: Chrám přírody a ropy, kterou realizovali v roce 2003 na Aljašce, zviditelnili střety různých kultur, historických souvislostí a ekonomických zájmů, které ovlivňují život obyvatel konkrétního místa. Ze starých železničních cisteren na ropu vytvořili prostor, do něhož lze vstoupit a interiér natřeli na červeno. Dovnitř navezli 4 tuny ústřicových škeblí, jež tvořily "podlahu" chrámu. Na místě oltáře stálo ohniště. Prostřednictvím symbolů, jež jsou obyvatelům Aljašky důvěrně známé, vytvořili určitou formu sakrálního prostoru, ve kterém se střetly různorodé prvky. Ke způsobu života původních obyvatel, jež byl v těsném sepětí s přírodou, odkazoval oheň a dřevo. Obchodní využití plodů moře, jež s sebou přinesl rozmach rybolovu, zde zastupovalo obrovské množství ústřicových škeblí. Vliv současných ekonomických zájmů představovaly ropné cisterny. Dnes zde totiž americké firmy těží ropu. Samotný prostor, připomínající svatyni, natřený výraznou červenou barvou, odkazoval k působení ortodoxních kněží během ruského období. V instalaci, jež uplatnila jednoduchý princip výstavby chrámu, tak architekti zviditelnili střety různých kultur v kontextu aktuálního tržního využití oblasti.


Svůj kritický pohled na ekonomické zájmy, kterým často ustupují zájmy ekologické, vyjádřili v instalaci Tisíc mírových vlajek. Tu realizovali ve finském národním parku Koli v roce 2000. Z prostěradel, která se používala v psychiatrické léčebně, nechali ušít 1.000 vlajek. Ty pak vztyčili na 3m vysokých kovových tyčích na sjezdovce, kvůli níž byla vykácená velká plocha lesa. Proč prostěradla z psychiatrické léčebny? Autoři tím chtěli vzdát hold šílenství podnikatelů, jež prosadili vybudování sjezdovky v národním parku.

Na výstavě jsou k vidění i čistě architektonické realizace studia Rintama Eggertsson architects, které vždy kladou důraz na citlivé zasazení stavby do daného prostředí. Zajímavý je i způsob, jakým Samuli Rintama vede výuku na vysokých školách architektury a designu. Jeho studenti pracují většinou formou workshopů přímo na vytváření konkrétních prostorů v měřítku 1:1.

Kliknutím zobrazíte plnou velikost obrázku

Netradiční přístup k povrchovému zpracování stavební hmoty představuje designér Samuli Naamanka. Vytvořil technologii tzv. grafického betonu, která umožňuje na povrch betonové plochy "natisknout" jakýkoliv grafický vzor. Tato inovace v technologii úpravy stavební hmoty otevírá nové možnosti architektům i výtvarníkům, jelikož ji lze uplatnit i na velmi rozměrné plochy. Grafický beton je možno použít na fasády, podlahy, stěny i venkovní objekty.
K vidění jsou i ukázky nábytku z dílny tohoto finského designéra, např. židle s opěradlem vyrobeným ze 100% biologicky odbouratelného materiálu.


Výstava Take Nord Shape: Severská vize architektury, designu a veřejného prostoru představuje práci tří významných osobností finské architektury. Skandinávský vztah k přírodním materiálům se odráží i v samotné instalaci výstavy - dokumentace projektů je rozmístěna na pultech z dřevěných kmenů, v místnosti s originálním dřevěným nábytkem visí ze stropu pláty dýhy a celým prostorem se nese vůně dřeva. Prezentace instalací na pomezí architektury a výtvarného umění podnětným způsobem otevírá otázky vlivu člověka na prostředí a vzájemného vztahu krajiny a architektury. Tak nějak podprahově zde můžeme cítit, že odlišné klimatické a geografické podmínky skandinávských zemí ovlivňují také celkový postoj společnosti k architektuře a urbanismu. Výstava rozhodně zajímavá a inspirativní nejen pro architekty či výtvarníky. V brněnském Domě pánů z Kunštátu ji můžete navštívit do 1. listopadu.

23.10.2009 | Hana Děcká

BYDLENÍ.CZ doporučuje

  • Ing. Karel Peterka - THERMO PLUS - projektový ateliér

    Projektový ateliér Ing. Karla Peterky nabízí individuální i typové projekty rodinných domů. Dále projekty novostaveb a rekonstrukcí bytových domů včetně půdních vestaveb.

  • AGC Flat Glass Czech a.s., člen AGC Group

    Objevte širokou nabídku dekorativních skel pro moderní interiér. Společnost AGC Flat Glass Czech je největší výrobce plochého skla a jeho aplikací ve střední a východní Evropě - vyrábí funkční skla pro architekturu a skla pro interiér.


BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444