Rozhovor s architektem Janem Stoklasou na téma osvětlení interiérů

Jan Stoklasa, absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze, finalista architektonické soutěže Revit open independent house 2007. Autor novostavby Fakulty Zemědělské a fakulty Rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Spoluautor několika oceňovaných a na stavbu roku nominovaných architektonických návrhů, také spolupracovník respektovaných architektů i ředitel pražské společnosti ArchDesign. Zeptali jsme se Jana Stoklasy na několik otázek z oblasti osvětlení interiérů.

Úctyhodný seznam úspěchů Jane, blahopřejeme. Je nám ctí, že můžeme v našem magazínu přivítat takto erudovaného hosta. Pustíme se rovnou na věc. Z pohledu architekta je světlo samozřejmě velmi důležité. Jak moc?

Světlo je pochopitelně zásadní u každého architektonického i designerského návrhu. Až světlo dotvoří návrh, který je možno vnímat, posuzovat a jakkoli hodnotit.

Světlem vytváříme podmínky a předpoklady vnímání prostoru, který architekt navrhl. Světlem jsme také schopni slabá místa prostoru posílit, příliš výrazným prvkům ubrat a nebo dotvarovat nevýrazné části. Světlo je nástroj se kterým architekt pracuje nejvíce, podobně jako s barvami a tvary.
 

U nově zadaného prostoru který máte proměnit, padne Váš první pohled na osvětlení svěřeného interiéru? 

Pochopitelně, především na to přirozené. Zvláště na orientaci daného prostoru ke světovým stranám. Vždy je nejvýhodnější pracovat s přirozeným denním světlem a tomu přizpůsobovat účel dané místnosti.

Současně je však důležité pochopit principy konkrétního interiéru a vhodně jej doplnit umělým osvětlením. Především tak, aby správně fungoval i po setmění. A také aby umělé světlo nedeformovalo původní psychické vnímání prostoru.

Sekundárně je však důležité zamyslet se, jak konkrétní prostor co nejlépe doplnit o vhodné umělé osvětlení. Také kombinace přirozeného denního a umělého osvětlení má obrovský význam pro vnímání konkrétního prostoru.
 

„Barevné řešení prostoru hraje zásadní roli pro intenzitu jeho osvětlení.“

Co je pravdy na tom, že světlo dokáže opticky měnit velikost prostoru?

Je snadné oklamat lidské oko, respektive mozek. Jelikož světlo jsou svým způsobem barvy, které vnímáte. Bez světla nebude barev. Proto je vždy velmi důležité vzhledem k prostoru citlivě zvolit také jeho barevné provedení. Tmavé barvy prostor zmenšují, světlé otevírají. Čím menší prostor, tím je spíše vhodné volit světlejší barvy interiéru. To se následně projeví i při jeho umělém nasvícení.
 

Dodržujete nějaké zásady při práci se světlem?

Jsem spíše vyznavačem univerzálních pravidel: 
  • Čím menší prostor, tím se jej snažím navrhovat světlejší. Ve velkých interiérech si lze hrát s tmavšími odstíny, jako jsou tmavě hnědá, šedá nebo černá a jim následně přizpůsobovat osvětlení.
  • Využívám linie (tvarové i světelné), jestliže chci zvýraznit šířku, nebo délku.
  • Pro zdůraznění prvků v prostoru využívám bodová směrová světla. Nejčastěji bodové downlighty a stropní světla s úzkým světelným kuželem.
  • Pro intimní osvětlení, které má působit pohodově a hřejivě, využívám efekt tzv. stékajícího světla. Což je nepřímé liniové nasvětlení do stěn. Např z boků podhledů apod.
  • Také rád využívám RGB zdroje světla a pracuji s konkrétní barvou a intenzitou osvětlení.
  • Samostatné zdroje světla, jako jsou například centrální lustry, vnímám spíše jako solitérní prvky, které mají zapadat do celkového návrhu. LED technologie a sklo je úžasná kombinace umožňující naprostou individualizaci.

V čem lidé dělají největší chyby, když promýšlejí, jak nasvítit např. nově zrekonstruovaný byt či dům? 

Lidé zapomínají, že každá místnost i každý typ plochy, a to jak z pohledu užitku, tak z pohledu estetiky, vyžaduje jiné osvětlení. Zvláště co se týče intenzity. Tyto minimální intenzity osvětlení jsou dokonce stanoveny normou. Což ale lidé nemusí znát, architekt ano.
 
Nejčastěji lidé chybují v tom smyslu, že osvětlení vybírají především z pohledu jeho vzhledu. Na užitek často zapomínají, nebo je pro ně až sekundární parametr. Přitom by to mělo být opačně.
Často se pak setkáte s nádhernými svítidly, které jsou nevhodně využívány nebo je nelze osadit dostatečně silnými zdroji světla. Nejčastěji lidé chybují u osvětlení jídelního stolu, obývacího pokoje a také pracovního stolu.
 
Je moudré poradit se o vhodnosti použití vybraného modelu světla s architektem, nebo prodejcem a vyvarovat se zbytečných chyb.
 

Jak by tedy měli lidé se světelnými zdroji zacházet? Jak přemýšlet při jejich výběru?

Doporučuji postupovat následujícím způsobem:
1. Nejprve si zvolte hlavní svítidlo místnosti. To musí být dostatečně silné.
2. Následně vyberte doplňková svítidla, jako jsou lampy, lampičky apod.
3. Poté osaďte jednotlivá svítidla dostatečně silnými žárovkami.
 
Kde se rozsvěcí krátkodobě (WC, chodba apod.) Jsou vhodné halogenové, nebo LED žárovky, popř. klasické žárovky, jestliže je ještě někdo používá. Pro dlouhodobé svícení (obývák, kuchyně) úsporky, LED žárovky, popř zářivkové trubice všeho druhu.
 

„Při sledování televize je vhodné mít rozsvícené podružné svícení.“

Říká se, že při sledování televize, nebo při práci na počítači by měl mít člověk rozsvíceno ještě nějaké další osvětlení. Co je na tom pravdy a proč?

Určitě je vhodné mít zapnuto podružné osvícení. Jednak aby se oči tolik neunavovaly a za druhé, abyste si snížili kontrast mezi obrazovkou a jejím okolím. Tím snižujete oslnění, kterému jste po dlouhou dobu vystaveni.

Vaše pozice pro práci s PC nebo při sledování televize by měla být taková, abyste nebyli oslněni. Je to ale také o správném nastavení jasu jednotlivých zařízení, na které se díváte. Je také důležité, aby se podružné světlo neodráželo od obrazovky nebo displeje. Jako ideální lze považovat difúzní nepřímé osvětlení směrem na stěny popřípadě na strop. Nikoli opačně. Nemusíte to s intenzitou světla přehánět. Obrazovka, nebo displej musí intenzitou převažovat.

LED pásky jsou stále oblíbenější pro osvětlování mnoha ploch. Pro co jsou vhodné a pro co nikoli?

Tyto zdroje světla jsou nejvhodnější jako právě doplňkové difúzní (liniové) osvětlení, o nichž jsem právě hovořil. Jako hlavní zdroj světla se příliš nehodí a to často ani jako osvětlení kuchyňské linky, respektive pracovní plochy.

Je však potřeba dát si pozor na zcela jinou věc. LED technologie si oblibu zajistila především svojí úsporností. Avšak speciálně s LED pásky lidé často zapomínají, že například při osvětlení schodiště je jich zapotřebí spousty metrů. A i když použijete nejmenší výkon 4,3W/metr snadno se pak příkonem dostanete vysoko na 50W i více. Úspora je rázem pryč.
 

„Přirozené denní světlo nejde ničím nahradit.“

Poraďte čtenářům, nač by se měli lidé z pohledu osvětlení např. při rekonstrukci nejvíce zaměřit? A naopak co je v roce 2016 již přežitek?

Nezapomínejte, že přirozené denní světlo ničím nenahradíte. Je pro lidský organismus důležité i z fyziologického pohledu. Světlo umožňuje nejen vidět, ale také navodit určitou atmosféru. V extrémních případech dokáže i škodit. Při výběru svítidla jej vždy posuzujte ze dvou pohledů. Jednak jako zdroje světla z praktického pohledu a až následně z pohledu estetického. LED technologii nelze použít na všechno, není samospasitelná. Vždy dobře a účelně zvažujte každý typ svítidla i zdroje světla.


Prozraďte nějaké obecné rady a vychytávky z pohledu architekta. Jak, co a kam instalovat, jaké fígle využíváte? 

  • Pro osvětlení kuchyňské pracovní plochy jsou vhodné liniové zdroje světla přímo nad pracovní plochu. Spíše než LED pásky jsou vhodnější lineární zářivky.
  • Vypínač patří na stěnu před dveře, nikoli za ně. Budete schopni si rozsvítit ještě než otevřete.
  • Umístění světel volte podle využívání prostoru a finálního rozestavení nábytku. Při rekonstrukci elektroinstalace je toto vhodné znát dopředu.
  • Do ložnice není třeba intenzivní centrální osvětlení. Silné světlo snižuje intimitu prostoru.
  • Obývací pokoj by měl být osazen jak silným centrálním svítidlem, tak sadou doplňkových zdrojů světla pro změnu atmosféry, i cílené osvětlení konkrétních ploch (např. na čtení).
  • Nad pracovní plochy (i hrací plochy pro děti) patří silné světlo. Nad odpočinkové slabší.
  • Ovládání osvětlení by mělo být snadno dostupné jak při příchodu, tak při odchodu z místnosti. Využívejte tzv. schodišťové zapojení přepínačů nebo dálková ovládání.

Jak vybrat svítidla do obýváku aby si člověk mohl vybírat mezi různými druhy nasvícení? Pro práci, pro zábavu, návštěvy, intimní atmosféru apod.?

Když odhlédneme od inteligentní softwarově řízené elektroinstalace a podíváme se na obývací pokoj z pohledu běžného nasvícení, pak doporučuji postupovat logickým způsobem.

Zvolte si hlavní světlo, klenot obýváku, jenž každého upoutá. Musí však být dimenzován tak, aby dostatečně osvítil celou místnost. Následně kombinujte a promýšlejte pozice stojacích lamp a stolních lampiček. Nebojte se jich mít více kusů. Rozmístěte je tak, abyste jejich kombinací dokázali navodit určitou atmosféru. Nejčastěji pro sledování televize, pro klidný odpočinkový večer, nebo pro návštěvy, popřípadě pro různé vaše další oblíbené činnosti, práci apod. Využívejte difúzních světel, osvětlujte stěny a strop.
 

Jak se liší intenzita a barva světla podle jejich umístění? Jsou nějaké rozdíly pro práci, jídelní stůl, čtení apod? Tedy tam, kde potřebujeme světla dostatek?

Samozřejmě, velmi se to liší. Lidé často volí pro vámi zmíněné činnosti shodný typ osvětlení, což nemusí být vždy dobře. Vycházejme z premisy, že sluneční světlo má teplou barvu. To je výchozí parametr.

Osobně preferuji přirozenější teplejší tóny 3-4000K. Pouze tam, kde se má velmi přesně pracovat (šití, modelářství, rýsování apod.), jsou vhodné studené barvy 7-8000K. Ke knížce doporučuji střední tóny barev, k potravinám teplejší. Avšak pozor, abyste si nezměnili přirozenou barvu pokrmů. I v tomto případě platí, že všeho moc škodí.
 

Kam je vhodné umístit stropní bodovky a kam nikoli?

Předně, bodovky nejsou vhodné pro osvětlení větších ploch. Nebo jinak řečeno, nejsou vhodné jako hlavní zdroje světla do velkých místností. Jsou vhodné na WC, do chodby, ke skříním apod. Ovšem, máte-li prostornou chodbu měli byste volit silnější centrální osvětlení.
 

„Není vhodné mít současně zapnuté LED žárovky, halogenové zdroje a popř. ještě další“

 

Můžeme v jedné místnosti kombinovat různé zdroje osvětlení? LED, halogen, úsporky a klasické žárovky.

To je další věc, na kterou je třeba upozornit. Kombinovat je samozřejmě lze. Jen není vhodné je využívat ve stejnou chvíli. Každý ze zmíněných zdrojů světla má individuální chromatičnost. Nesvědčí to poté prostoru a ani nelahodí lidskému oku. Různá spektra různých zdrojů narušují celkový koncept práce se světlem. LED technologie je obecně plošší a klasické žárovky mají plné spektrum. Z toho je třeba vycházet. 
 

Jaké osvětlení byste doporučil na noční stolek pro lidi, kteří před spaním rádi čtou?

Na čtení musí být vidět. Tedy zcela jistě doporučuji takové typy lampiček, které jsou směrovatelné, nebo jsou na flexi krku. Pro účely čtení jsou klasické lampičky s cylindrickým širmem nevhodné. A navíc v takových lampičkách lidé mívají velmi slabé žárovky. To na čtení není vhodné.
 

Vyjmenujte plochy v domácnosti, které jsou z pohledu kvalitního osvětlení prioritní a na které bychom neměli v tomto ohledu zapomenout. Jsou nějaké, na něž lidé zapomínají?

Předně kuchyňská pracovní deska a všechny pracovní stoly včetně těch dětských. Ty mají nejvyšší prioritu. Dále nezapomínejte na kvalitní osvětlení jídelního stolu, celou místnost obývacího pokoje a chodbu. Tam všude je potřeba dobře vidět.

Lidé asi nejvíce zapomínají na kvalitní osvětlení u zrcadel, u nichž se dámy líčí, nebo finálně upravují před odchodem. A jak už jsme zmínili - noční stolky, tam najdete nejčastěji chybně zvolená svítidla.
 

Měli bychom se držet nějakých pravidel při výběru osvětlení do dětského pokoje? Výběr dětských svítidel je ohromný, ale co vybrat? Vyjma psacího stolu.

Doporučuji vyhnout se studenému světlu, je nepřirozené. Hlavní zdroj osvětlení v dětském pokojíčku musí dostatečně osvítit plochu na hraní i zajistit dostatečnou viditelnost pro jeho celkové využití. V dětském pokoji se vyhněte LEDkám které neobsahují červené spektrum světla. Důležité je nezapomenout na podružné osvětlení k postýlkám. A jak dítě stárne nezapomeňte časem na čtecí lampičku se směrovým světlem.

Jsou nějaká kritéria, která bychom si měli pamatovat, když vybíráme osvětlení do určité místnosti? 

Ano, samozřejmě. Odpovězte si vždy na následující čtyři otázky. Ty vám skvěle pomohou soustředit se na faktický užitek vybíraného svítidla.
1. Jaký prostor je třeba osvítit? Malý, velký, temný, světlý, nízký, vysoký, dlouhý atd.
2. Jaké činnosti v prostoru nejčastěji probíhají?
3. V jakých částech místnosti tyto činnosti probíhají?
4. Kolik lidí se zde bude obvykle shromažďovat?
 
Když si odpovíte na tyto otázky, budete schopni určit základní parametry každého svítidla a nasměruje vás to k jeho správnému výběru. Budete schopni do každé místnosti vybrat hlavní svítidlo i ta doplňková a správným způsobem uvažovat.

Skvělá rada na závěr. Děkujeme mnohokrát, Jane, za Váš čas i za užitečné informace. Ještě závěrem bychom Vás rádi požádali o nějaké motto, které by náš rozhovor krásně uzavřelo.

„Nechť vám světlo dovolí spatřit vše v těch pravých barvách.“ 


Může vás zajímat:

Jak účelně zařídit chodbu vestavěnou skříní na míru? 
24.02.2016 | redakce

BYDLENÍ.CZ doporučuje

  • AGC Flat Glass Czech a.s., člen AGC Group

    Objevte širokou nabídku dekorativních skel pro moderní interiér. Společnost AGC Flat Glass Czech je největší výrobce plochého skla a jeho aplikací ve střední a východní Evropě - vyrábí funkční skla pro architekturu a skla pro interiér.

  • Ing. Karel Peterka - THERMO PLUS - projektový ateliér

    Projektový ateliér Ing. Karla Peterky nabízí individuální i typové projekty rodinných domů. Dále projekty novostaveb a rekonstrukcí bytových domů včetně půdních vestaveb.


BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444