Za první tři čtvrtletí roku 2007 společnost CENTRAL GROUP uzavřela smlouvy o prodeji více než 1.100 produktů za zhruba 4,5 miliardy korun. V celkovém objemu se jedná o 30% nárůst oproti roku 2006 za stejné období. „Věřím, že se nám tento rok podaří prodejně přiblížit šesti miliardám,“ říká k tomu předseda představenstva Dušan Kunovský. Jeho firma v minulém roce hospodařila s hrubým ziskem 667 milionů korun a pro letošní rok počítá se zvýšení základního kapitálu na úroveň 1,2 miliardy korun.
Téměř 80% prodaných produktů činí u CENTRAL GROUP byty. Zbývající část pak připadá na rodinné domy. Zajímavým ukazatelem je skutečnost, že více než 95% bytů a domů z nabídky firmy je prodáno ještě před dokončením. Z toho průměrně 30% se prodá ještě před zahájením samotné výstavby. Vše je dáno logikou trhu. Na začátku prodeje jsou ceny nejnižší, zaváděcí. Klienti, kteří kupují v této době, mají navíc největší výběr a byt nebo dům je možné upravovat podle jejich přání. S postupem výstavby cena roste a při dokončení již dosahuje své tržní úrovně.
Díky celkovému optimismu, podmíněnému příznivou ekonomickou situací, přetrvává i poptávka po bytech a rodinných domech jako investiční příležitosti. Podle průzkumu CENTRAL GROUP si více než třetina klientů pořizuje nový byt či dům výhradně jako investici a v pořízené nemovitosti nehodlají oni ani jejich rodina nikdy bydlet. Fenoménem v této oblasti je potom sílící zájem cizozemců o pořízení rezidenční nemovitosti v Praze.
Aktuální průzkum firmy ukazuje, že průměrná věková hranice osob, které se rozhodly si v Praze pořídit nové bydlení, je 38 let. Výsledek této studie není nikterak překvapivý – lidé ve věkové skupině okolo čtyřiceti let bývají na vrcholu svého profesního života a mívají největší důvěru ve své ekonomické možnosti. Zároveň specificky pro oblast bydlení jsou významné další faktory – zvyšující se nároky rozšiřující se rodiny, preference osobního vlastnictví a zájem na trvalém zhodnocení finančních prostředků.
Při financování nového bydlení jsou nyní naprosto dominantními zdroji hypoteční úvěry. Zájem o hypotéky neklesá ani po určitém zvýšení úrokových sazeb v poslední době. Hypotéky jsou totiž stále výhodné a relativně snadno dostupné. U společnosti CENTRAL GROUP jich využilo v letošním roce 74% všech klientů. „Je to pochopitelné – lepší je splácet vlastní nemovitost než mít po letech jen plnou krabici dokladů o zaplaceném nájemném,“ doplňuje Dušan Kunovský.
Přímé financování – klient hradí cenu z vlastních zdrojů v průběhu realizace s doplatkem při dokončení
Úvěrové financování – klient pro financování využívá hypoteční úvěr
Odložené financování – klient hradí jen 5% ceny po uzavření smlouvy a zbývající část může doplatit kdykoliv podle své volby až do 12 měsíců od převzetí dokončeného bytu nebo domu
Nejvíce svých produktů CENTRAL GROUP prodává v jarních a podzimních měsících roku. Průzkum také ukazuje, že nadále přetrvává největší zájem o dvoupokojové byty. Z celkových prodejů v tomto roce prodej těchto bytů činí 46%. I přes rostoucí zájem spotřebitelů o bydlení v moderním stylu se k tradiční architektuře, zejména při koupi rodinného domu, přiklání téměř 2/3 všech klientů. Nejprodávanějším rodinným domem z nabídky společnosti byl v hodnoceném období Klasik 4, dům klasického architektonického řešení s dispozicí 5+1 s garáží.
Stále více se prosazuje zájem klientů o vyšší standard vnitřního vybavení. Zmíněnému trendu vychází CENTRAL GROUP vstříc. Výběr z 26 typů nadstandardních koupelen, plovoucí podlahy, dveře s obložkovými zárubněmi a u bytů také velmi pokročilé datové rozvody pro vysokorychlostní internet a satelitní televizi. To vše je již v základní ceně – bez jakéhokoliv příplatku. Cena všech nových bytů a domů také zahrnuje bezpečnostní vstupní dveře a zabezpečovací zařízení s detektory pohybu a připojením na pult centralizované ochrany.
U všech nových bytů a domů nabízených CENTRAL GROUP je již vše zahrnuto v základní ceně – DPH, rozšířené pojištění, luxusní provedení i pokročilá bezpečnost. „Vidím dva hlavní důvody, proč jsou naše byty a domy nejprodávanější na trhu. Tím prvním je šíře naší nabídky a druhým jsou naše ceny ALL INCLUSIVE,“ komentuje Kunovský prodejní úspěchy své firmy.
V současné nabídce CENTRAL GROUP je 21 lokalit nových bytů a rodinných domů v Praze a okolí. Největší bytovou lokalitou je Metropole v Praze 5 – Zličíně, kde společnost v několika etapách postaví kolem 1.400 nových bytů. „Ještě před zahájením výstavby bylo ve Zličíně prodáno přes 250 bytů. Tak velký zájem o některou lokalitu jsme neviděli za celou dobu našeho působení na trhu,“ dodává Kunovský. Nad rámec stávající nabídky připravuje CENTRAL GROUP pro další období více než 6.000 nových bytů a domů v mnoha dalších lokalitách Prahy.