Tato přednáška se váže k výstavě nazvané Práce na papíře, která je v těchto výstavních prostorách Moravské galerie ke zhlédnutí ještě do neděle 23. ledna. Francouzský architekt švýcarského původu Le Corbusier, který patří ke klíčovým osobnostem světové architektury dvacátého století vytvořil mj. také nezanedbatelný soubor obrazů, soch, kreseb, kvašů, koláží, grafik i tapisérií. K prvotnímu vyjádření umělcova konceptu prostoru, světla, objemu, forem, barev a dokonce i lidských proporcí a jejich interakce s architekturou sloužily často právě jeho kresby, obrazy a grafiky. Výstava uspořádaná ve spolupráci s galerií Hochelber Fine Art z Montrealu představuje nejvýznamnější část Le Corbusierova grafického díla, vzniklou v letech 1945-1965.
K inspirativním a velkému zájmu veřejnosti se těšícím projektům Moravské galerie patří v současné době rozsáhlá výstava nazvaná Vídeňská secese a moderna 1900 - 1929. Na tisíc unikátních exponátů, které její tvůrci shromáždili, osloví každého se smyslem pro krásu věcí, které nás obklopují v každodenním životě. Atraktivní doprovodný program k této výstavě zahrnuje četné přednášky - v minulém týdnu to
byla přednáška na téma Mistři secese a ohýbaný nábytek v kavárnách a restauracích, zítra tj. ve čtvrtek 20. ledna bude v Uměleckoprůmyslovém muzeu přednášet Pavel Jirásek o secesní umělecké hračce. Přednáška má název Copak není umění hra? a začíná v 17.00. Zatímco devatenácté století bývá často charakterizováno v kulturní historii jako „zlatý věk hraček“, pak první třetinu století dvacátého bychom mohli směle nazvat „zlatou dobou umělecké hračky“. Od konce
devatenáctého století do třicátých let století dvacátého totiž pedagogové, filozofové a estetikové ruku v ruce s výtvarnými umělci, uměleckými řemeslníky a uměleckoprůmyslovými dílnami vytvoří v Evropě v několika po sobě jdoucích reformních vlnách zcela nové předpoklady pro chápání hry a hračky. V oblasti habsburské monarchie to byli právě umělci z okruhu vídeňské secese, kteří začali vnímat měnící se vztah mezi uměním, tvořivostí a dětstvím.