Pohodlná cesta k hypotéce

Kdo už si někdy o hypotéku zažádal, a má tak zkušenost s hypotečním financováním, ví, jak složitá cesta k hypotéce, a tedy k vysněné nemovitosti, může být. Stále více se však v Česku začíná hovořit o hypotečních makléřích, kteří žadatelům o hypotéku celý proces maximálně usnadňují a činí cestu k hypotéce skutečně pohodlnou. Služby profesionálních hypotečních makléřů nejenže bývají zdarma, ale navíc klientovi ušetří vedlejší náklady spojené s hypotékou.

Obstarat si hypotéku přímo v bance nebo nechat si ji vyřídit skrze hypotečního makléře je velký rozdíl. Celý proces začíná zvolením hypoteční banky. Je logické, že pro výběr nejvhodnějšího produktu je nutné porovnat celou tržní nabídku. Když se zájemce o úvěr rozhodne hypotéku zařizovat sám, nezbývá mu, než obejít všechny banky, detailně se seznámit se všemi hypotečními produkty a podmínkami a porovnáním všech získaných informací vybrat tu nejvýhodnější. V lepším případě stráví touto činností několik týdnů a výsledkem bude správná volba, v horším nejenže ztratí mnoho času, ale ještě sáhne po nevhodném produktu, což se projeví v mnohatisícových, zcela zbytečných, nákladech.
Naproti tomu zájemce o hypotéku, který navštíví hypotečního makléře, získá přehled o všech hypotečních produktech na jednom místě během jediné schůzky. Pochopitelně za předpokladu, že si zvolí takového makléře, který spolupracuje se všemi hypotečními domy a je tak klientovi schopen představit kompletní nabídku trhu. Makléř je na základě klientových údajů schopen již na první schůzce vytipovat několik variant řešení, z nichž pak společně vyberou to  nejvhodnější pro daného klienta.

Občas se objeví názor, že makléři doporučují jen ty banky, které platí nejvyšší provize. To je v případě velkých společností naprosto nemyslitelné, neboť ty si na tom, že klient může vybírat ze všech hypotečních produktů, zakládají. K tomu se vyjádřila manažerka marketingu největšího českého hypotečního makléře, společnosti Hyposervis CZ a.s., Ing. Petra Horáková Krištofová: „Nedokáži si představit, že bychom doporučili klientovi hypoteční produkt v rozporu s jeho zájmy, a to z jakéhokoliv důvodu. Hyposervis je za každých okolností vždy na straně klienta. Navíc – provize bank za hypoteční úvěr se v případě naší společnosti neliší.“

 

Jaká je další úloha hypotečního makléře?

Výběrem hypoteční banky a konkrétního produktu role makléře nekončí. Zatímco jedinec, který řeší hypotéku sám, postupně odnáší do banky jednotlivé potřebné dokumenty, klient hypotečního makléře kompletuje svoji úvěrovou složku společně s hypotečním makléřem a do banky nemusí. Ti, kteří se nechtějí hypotečního procesu účastnit vůbec (týká se zejména podnikatelů a celebrit), mohou si nechat vyřídit hypotéku na základě plné moci. Tato služba sice bývá zpoplatněna, avšak klienta pak vyřizování hypotéky nestojí ani hodinu zbytečného času. Když má banka veškeré potřebné dokumenty pohromadě, nastává proces schvalování. Klient hypotečního makléře ví, že jeho partner – tedy makléř – s bankou pravidelně komunikuje a v případě „zádrhelů“ okamžitě reaguje. Pravidelná komunikace mezi klientem a makléřem je samozřejmostí.
Dalším krokem je podepsání úvěrové smlouvy. Zatímco osamocený jedinec vidí textaci smlouvy až v bance a je zde odkázán jen sám na sebe (a pracovníka přepážky), klient hypotečního makléře je k podpisu úvěrové smlouvy doprovozen do banky svým makléřem, který mu v případě potřeby vysvětlí formulace v úvěrové smlouvě. Někdy je hypoteční makléř s textací smlouvy seznámen ještě před podpisem, což klientovi usnadňuje orientaci v ní, neboť na její prostudování má více času.
Poté, co je úvěrová smlouva podepsána, zbývá splnit podmínky pro čerpání úvěru, aby mohly být finanční prostředky včas převedeny. I zde je hypoteční makléř klientovi nápomocen v případě nejasností a pochyb. Makléř tak klienta provází až do samotného konce hypotečního financování. Byl-li klient s jeho službami spokojen, je nanejvýš pravděpodobné, že se na něj obrátí těsně před uplynutím fixace úrokové sazby, aby opět s jeho asistencí nastavil podmínky dalšího fixačního období.

Jak vysoká  je finanční úspora s hypotečním makléřem?

Už jsme zmínili, že hypoteční makléř pracuje zcela zdarma. Vezmeme-li v potaz, že s využitím jeho služeb eliminujeme chybovost, která může přijít na desítky tisíc korun, je jeho přínos v podobě ušetření „potenciálních nákladů“ rozhodně nezanedbatelný. Jenomže hypoteční makléř umí ušetřit i reálné peníze. Vzhledem k obrovskému obratu, který naši největší hypoteční brokeři realizují, docilují nižších úrokových sazeb, což je patrno zejména u developerských projektů, kde jsou nabízeny ještě další výhody. „U některých bytových projektů jsme pro klienty získali skutečně bezprecedentní podmínky. Například u projektu Slunečný vršek společnosti Orco Group/IPB Real jsou klientům k dispozici nejen speciální nižší úrokové sazby, ale klienti nemusí platit znalecký odhad nemovitosti a ještě mají snížený bankovní poplatek za zpracování úvěru. Úspora, kterou tak klient realizuje, se proto počítá v desetitisících,“ říká Petra Horáková Krištofová. K finanční úspoře lze jistě připočíst i čas, který hypoteční makléř klientům šetří, což oceňují zejména samostatně výdělečné osoby či manažeři společností. Všichni klienti bez rozdílu pak vítají fakt, že se hypotečním procesem nemusí stresovat, protože s hypotečním makléřem vždy vědí, co je čeká.

30.11.2005 | tz

BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444