Vídeňská secese měla významný vliv na českou a moravskou architekturu, užité umění i na uměleckou fotografii, která prožívala v této době velký rozmach. K věhlasu kulturní i vědecké Vídně, která byla na přelomu 19. a 20. století jedním z významných evropských center, přispěla řada moravských a českých rodáků. Výstava připomíná, že v architektuře a užitém umění to byli například Adolf Loos, Josef Hoffmann, Josef Maria Olbrich nebo syn někdejšího majitele krnovského hostince U bílého koníčka profesor Leopold Bauer, kteří pak řadou svých aktivit přispívali k úzkým kontaktům vídeňské kultury a českého a moravského prostředí. Prostupování vídeňské secese do českých zemí tvůrci expozice dokumentují i z dalších hledisek - mj. také souborem užitého skla, které se podle návrhů proslulých designérů zpracovávalo v českých sklárnách. O kvalitě řemeslného zpracování se mohou návštěvníci přesvědčit například pohledem na sklenice, mísy a vázy pocházející z Kamenického Šenova.
Výstava je u nás první takto rozsáhlou prezentací věnovanou vídeňské secesi a moderně. Že se místem této prezentace stala právě budova Uměleckoprůmyslového muzea v Brně má své souvislosti. Tady na Husově ulici, která byla svého času součástí brněnské Okružní třídy budované po vzoru vídeňské Ringstrasse, vyrostla tato novorenesanční stavba během 80. let 19. století. Julius Leisching, který se brzy nato stal jejím ředitelem, zde uspořádal vůbec první výstavu prací umělců z okruhu vídeňského secesního hnutí a Wiener Werkstätte a některé z exponátů zakoupil do sbírek.
Exponáty vystavované na právě otevřené výstavě Vídeňská secese a moderna 1900-1925 pocházejí ze sbírek 40 subjektů, včetně soukromých sběratelů. Moravská galerie na její přípravě spolupracovala s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze a Obecním domem Praha, kromě týmu galeristů se na ní podíleli i externí spolupracovníci. Je obohacena doprovodným programem, jehož součástí jsou odborné přednášky a výklady k jednotlivým tématům expozice, (Secesní fotografie, Secesní plakát, Secesní sklo aj.)