Není metr jako metr

bytový dům Jinonická vyhlídka (Foto: Pavel Růžička)

bytový dům Jinonická vyhlídka (Foto: Pavel Růžička)

Na reality s rozumem VI.

Hledáte nové bydlení? Porovnáváte ceny bytů jednotlivých developerských společností? Dávejte si pozor, jakou metodikou developer vypočítává cenu za metr čtvereční.

Jednotný standard v měření ploch totiž neexistuje. Přitom různé typy výpočtu mohou ceny za metr čtvereční odlišovat až o patnáct procent.

 
  bytový dům Jinonická vyhlídka
  (Foto: Pavel Růžička)
 
Stanovení jednoznačného ukazatele, jakým je cena za m2, není totiž tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. „Udává-li prodejce cenu za m2 plochy bytu, přesvědčte se, co vše pod tento pojem zahrnuje. Někdy prodávající používá pojem celková plocha, jindy prodejní plocha a jindy užitná plocha bytu. Různé typy výpočtu ceny za m2 přitom mohou ceny za metr čtvereční odlišovat až o patnáct procent," říká Pavel Velebil z Tide Reality.

Podlahová plocha bytové jednotky
Tento pojem zavedl klíčový zákon 72/1994 o vlastnictví bytových a nebytových jednotek, kterým se řídí od roku 1994 celý trh nově stavěných bytů. Podlahová plocha bytové jednotky je součtem
 
bytový dům Jinonická vyhlídka
(Foto: Pavel Růžička)
 
podlahových ploch všech místností bytu a to včetně místností tvořících příslušenství jednotky – tedy včetně sklepa (pokud je vyzděný a jde o samostatnou místnost). „Podlahovou plochou se rozumí plocha nášlapné vrstvy pokrývající hlavní vodorovnou konstrukci. Tím je samozřejmě myšlena i plocha zakrytá či zastavěná zařizovacími předměty, jakými může být vana, sprchový kout nebo schodišťě v případě mezonetu. Do podlahové plochy se naopak už nezapočítává plocha parapetů," dodává Velebil z realitní kanceláře Tide Reality. Paradoxně se však takto vypočtená plocha bytové jednotky většinou pro výpočet ceny za metr čtvereční nepoužívá. Proč? „Souvisí to s pohledem kupujících, za co jsou a nejsou ochotni zaplatit. Pochopitelně nikdo nechce platit stejnou cenu za metr čtvereční sklepu bez oken v podzemí domu a za metr čtvereční plně vybaveného bytu. Na druhou stranu většina kupujících považuje za přidanou hodnotu balkon nebo terasu. Proto se začaly používat pojmy vnitřní plocha bytu a prodejní plocha jednotky,“ vysvětluje Pavel Velebil.
Vnitřní plocha bytu
Vnitřní plocha bytu je podlahová plocha bytu bez sklepa. Tento pojem v citovaném zákoně není uveden, běžně je však používán prodávajícími i kupujícími.

 
bytový dům Jinonická vyhlídka
(Foto: Pavel Růžička)
 
Prodejní plocha jednotky
U jednotlivých developerských společností se může lišit, ale v zásadě převládl následující typ výpočtu. Prodejní plochu tvoří podlahová plocha bytu bez sklepa + poloviční plocha balkonů + třetinová plocha teras. „Když chcete cenu za metr čtvereční sami porovnat, nespoléhejte se na výpočet developera a proveďte ho sami," radí Velebil. Nejprve od celkové ceny bytu (včetně DPH) odečtěte cenu garážového stání a cenu sklepa (většina developerů je vyčisluje samostatně) a získáte cenu samotné bytové jednotky. Tu pak vydělte prodejní plochou a získáte cenu za metr čtvereční. Takto snadno porovnáte několik nabídek z různých projektů.

Celková plocha
„Dejte si však pozor ještě na jednu věc – některé společnosti
 
bytový dům Jinonická vyhlídka
(Foto: Pavel Bošek)
 
používají v tabulkách s byty pojem celková plocha místo podlahová plocha," uvádí Velebil. Problém je v tom, že do tzv. celkové plochy obvykle developer započítává i plochu zastavěnou příčkami uvnitř bytu, tedy prostor, který nemůžete využít. Cena za metr čtvereční pak při porovnání s konkurencí vychází díky větší prodejní ploše příznivěji, plocha je však větší jen na papíře, ne ve skutečnosti. „Pokud v ceníku naleznete pojem celková plocha jednotky, nebojte se zeptat, co developer do celkové plochy započítává a zjistěte si, jaká je podlahová plocha bytu bez sklepa. Při porovnávání jednotlivých nabídek je nezbytné pečlivě číst smlouvu o smlouvě budoucí a nechat si připravit závaznou nabídku, která bude jasná a bude obsahovat vysvětlení všech detailů," doporučuje Pavel Velebil.
Tide Reality spol. s r.o. na českém realitním trhu působí již od roku 1993. Specializuje se na prodej nových bytů v developerských projektech v Praze, Středočeském kraji a také na horách. Kancelář Tide Reality doposud zajistila kompletní servis při prodeji jednotek u více než dvou desítek developerských projektů, převážně v Praze a jejím okolí. Realitní kancelář se může pyšnit dlouhodobě stabilním týmem makléřů, z nichž většina je přímo spolumajiteli společnosti. Bližší informace naleznete na internetových stránkách www.tide.cz.
09.01.2013
  • TIDE REALITY spol. s r.o.

    Hledáte partnera, který bude vaším konzultantem i výkonným prodejcem? Prodej a marketing developerských projektů je jedním z pilířů naší činnosti. Stavíme na předešlých zkušenostech, ale přitom se neustále učíme novým věcem.


BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444