Zaměříme se tedy především na "hotové" a osvědčené výrobky moderní doby.
Nejjednodušším způsobem jak uzavřít stavební otvor je jeho osazení plechovými sklopnými vraty. Sklopná vrata můžete ovládat ručně, nebo motorem a dálkovým ovladačem. Převážně se jedná o typizované rozměry, s jednodušší montáží do otvoru, či za otvor. Sklopná vrata při zvednutí zajíždějí po kolejnicích pod strop, pohyb usnadňují pružiny. Jsou jednoduchá, plechová, bez větší izolace. Lepší izolaci lze dodatečně zajistit dokoupením izolačních desek. Zde se ale nabízí otázka, zda jste za vydané investice nemohli získat víc? Odpověď zní, ano, mohli.
Dalším typem používaných garážových vrat jsou vrata rolovací. Ovládáme je převážně motorem, který je umístěn ve schránce v hřídeli. Rolovací vrata můžeme namontovat za otvor, do otvoru a dokonce i před otvor. Hlavně tato poslední varianta je často využívána v garážích, kde není uvnitř garáže dostatečný prostor a zákazník si nepřeje stavební úpravy, nebo nechce zmenšovat vnitřní prostor. S tím se setkáváme u malých řadových garáží, kde původně byla vrata dvoukřídlá, plechová, umístěná na venkovní stěně garáže. Vnitřní prostor je jen pro jedno auto a namontováním jakýchkoliv garážových vrat za otvor by došlo k znemožnění samotného parkování.
Rolovací garážová vrata se vyrábějí na míru, v nabídce je několik standardních barevných variant lamel. Lamely, schránku a vodící lišty však lze v případě požadavku lakovat až 2500 odstíny barev. Rolovací vrata nabízejí, v porovnání s vraty sklopnými, podstatně lepší izolaci, neboť hliníkové lamely jsou vyplněné PUR pěnou a při stažení vytvoří izolující plochu, která je přes vodící lišty připevněna k otvoru. Spodní lamela je z extrudovaného (pevného) hliníku a je opatřena gumovým těsněním. To dokáže vyrovnat drobné nerovnosti podlahy a působí jako těsnění, například proti vodě. Rolovací vrata jsou nepatrně hlučnější, hlavně při dosedání lamel na podlahu. Motory, jsou vybaveny převodovkou pro ruční nouzové ovládání, která nám zajistí obsluhu vrat v případě poruchy, nebo výpadku elektrické energie. Jedná se o nouzové ovládání. Rolovací vrata jsou převážně bezúdržbová, nevyžadují mazání, utahování a další seřízení či pravidelný odborný servis.
Sekční garážová vrata nabízejí největší tepelnou izolaci na ploše, největší množství oblíbených folií i možnost individuálního návrhu ozdobných hliníkových prvků. Montáž tohoto typu vrat je náročnější. V prostoru v garáži pod stropem budou trvale umístěny kolejnice. Minimálně jednou za rok je nutné promazání koleček, utažení lanek, popřípadě seřízení. Přesto jsou sekční garážová vrata velmi oblíbená a popsané nedostatky lze, v porovnání s nabídkou barev a dobrou izolací, snadno akceptovat. Do sekčních garážových vrat můžeme také instalovat integrované vstupní dveře, abychom při manipulaci například se sekačkou, jízdními koly nemuseli otevírat celá vrata.
Posledním typem používaných garážových vrat jsou vrata zajíždějící do boku. Jedná se o mutaci sekčních garážových vrat, s tím rozdílem, že panely jsou postaveny svisle a nezajíždějí pod strop, ale ke stěně garáže. U těchto vrat do boku je kladen velký důraz na stavební připravenost, rovnost stěn a podlahy. Izolační vlastnosti, ovládání, barvy, prolisy, vše je shodné jako v nabídce sekčních garážových vrat. Mezi hlavní výhody patří volný strop, možnost částečného otevření pro průchod.
U všech typů garážových vrat při použití motorů je dnes samozřejmostí dálkové ovládání. Dále nesmíme zapomínat na bezpečnostní prvky, které nám převážně při zavírání, pohlídají chod vrat, aby bylo zabráněno střetu s jakoukoliv překážkou zapomenutou ve vjezdu.
Jak vidíte, nabídka trhu je široká a rozmanitá. Stačí si jen vybrat...
Další informace na www.perfecta.cz