Podívejme se - možná i trochu s úsměvem a zcela jistě neúplně - na proměny Rudolfina v souvislostech s osudovými dějinnými událostmi, kulturním i politickým životem Prahy v dnech všedních, svátečních i mimořádných. Podívejme se, jak se zde s postupem času měnili "domácí páni" a jak se dům navracel k původnímu určení, daném mu do vínku stavebníkem.
V roce 1918 bylo Rudolfinum - i se sousedním Akademickým gymnáziem, s kterým bylo propojené nadzemní chodbou - přeměněno v prvorepublikový parlament. Sbírky galerie byly věnovány státu a přešly později do majetku Národní galerie. Za protektorátu pak byla budova jedním ze sídel říšského protektora a po válce se stala Domem umělců - domem tří "domácích pánů", vesměs muzikantských: České filharmonie, AMU a konzervatoře, s velkou Dvořákovou a malou Sukovou síní jako koncertními sály. Rok po válce, mezi 11. květnem a 4. červnem 1946, se zde pak uskutečnil první ročník festivalu PRAŽSKÉ JARO, spojený s oslavami půlstoletí České filharmonie, která byla zároveň jeho zakladatelkou. Budova byla proto v té době i sídlem ředitelství festivalu, který se po roce 1948 stal státní záležitostí. Některé hudební večery byly ovšem slavnostnější než jiné.
V tištěné Xantypě se ještě dočtete:
jak byl hrán na Pražském jaru 1962 zmizelý Hydnův koncert D dur
o rekonstrukci začátkem 90. let
o současnosti Rudolfina