Unikátní soubor dřevěných staveb na Pustevnách vznikl v letech 1898-99 na objednávku Pohorské jednoty Radhošť ve Frenštátě, jejíž členové si byli dobře vědomi magické atmosféry místa, kde chtěli tyto strategicky umístěné turistické útulny vybudovat. Obrátit se na mladého architekta Dušana Jurkoviče, který v té době působil ve vsetínské kanceláři stavitele Urbánka, bylo šťastnou volbou z mnoha důvodů. Jurkovič sám byl vášnivý turista (málo se ví, že byl také amatérským jeskyňářem). Smysl pro účel zadaných staveb a schopnost zasadit malebnou architekturu do malebné krajiny byla bezesporu ovlivněna i tímto faktem. Lidové umění a dokonalé řemeslné zpracování patřily ke zdrojům secese, s níž se sblížil za studií ve Vídni, právě v jeho díle ale získaly tyto prameny inspirace jedinečnou podobu. Zatímco secesní architektura řady jeho vrstevníků dodávala ladné linie novým materiálům, Jurkovič se ve značné části svého díla obrátil k jednomu z těch nejtradičnějších - ke dřevu.
I dnes, po více než stu letech, jsou Libušín a Maměnka útočištěm turistů před rozmary zdejšího drsného podnebí. Jsou ale taky výpovědí o tradici stavění ze dřeva v našich zemích, o řemeslném mistrovství místních tesařů, tvořivosti a smyslu pro krásu lidových stavitelů a o respektu k těmto hodnotám. Tak je krátce před svou smrtí v roce 1947 vnímal i samotný Jurkovič, když se snažil přimluvit za jejich obnovu. Líbezné stavby totiž značně utrpěly pobytem německých a maďarských vojáků v letech 2.světové války a uvažovalo se o jejich demolici. K nejhoršímu nedošlo, nicméně péče, které se jim v následujících 50 letech dostalo, byla natolik nedostatečná, že téměř vzaly za své. Do vínku jim však zřejmě byla dána nejen dřevěným stavbám vlastní odolnost, ale i kus štěstí. V 90. letech minulého století se nakonec dostaly do správy Valašského muzea v přírodě, byly prohlášeny Národní kulturní památkou a podle dochované dokumentace postupně pečlivě rekonstruovány.