Bydlení, zdraví, zákony a reklama

Výroba čalouněného nábytku je jedním z oborů, který díky novým

poznatkům, materiálům a technologiím prochází v posledních

desetiletích mnoha zásadními změnami a klade vysoké nároky na znalosti a dovednosti výrobců a prodejců. K záslužným činnostem Cechu

čalouníků a dekoratérů, který vznikl v roce 1998 s cílem působit na

zvyšování kvality čalouněných a dekoratérských výrobků, patří soustavná

péče, kterou sdružení věnuje informovanosti svých členů.

Seminář pořádaný v tomto týdnu, se zčásti tématicky vázal k blížícímu se veletrhu MOBITEX, kde se Cech pravidelně prezentuje společnou expozicí a kde také funguje poradenské centrum pro návštěvníky veletrhu. Dvojstánek Cechu bude letos umístěn v pavilonu V brněnského výstaviště a také tentokrát si sem návštěvníci mohou přijít pro rady a informace. Hlavním tématem prezentace čalouníků bude Zdravé bydlení, zdravá kancelář, zdravá kuchyně, zdravé sezení, zdravé ležení.
Zdravé bydlení dnes stojí v popředí zájmu spotřebitelů, jeho popularita je ovšem také snadno zneužitelná. Možnost koupit si zdraví  za peníze je velmi lákavá a spotřebitelé se často dají snadno přesvědčit nepodloženými tvrzeními. V reklamních sloganech a popisech mnoha výrobků bývá „zdraví“ skloňováno ve všech pádech, ne vždy se však tyto výrobky honosí takovým označením oprávněně. Spotřebitel by měl na výrobcích hledat tištěné informace o tom, zda a jaké vlastně osvědčení pro ně vydaly akreditované zkušebny či laboratoře. Ještě nebezpečnější (protože obtížně prokazatelná) jsou slovní ujištění prodejců o zpravidla „zázračných“ účincích výrobků. Zákony chránící zdraví a bezpečnost spotřebitele takové klamání zakazují, jsou však často porušovány.
Aby se vyvarovali chyb, eventuálně zbytečných reklamací, také výrobci a prodejci potřebují dostatek znalostí o tom, jak tyto zákony naplňovat. V přednáškách a diskusním bloku na semináři pořádaném Cechem čalouníků o svých zkušenostech hovořili zástupci České obchodní inspekce, JUDr. Ida Rozová z Občanského sdružení spotřebitelů TEST a další hosté. Účastníci semináře se seznámili se zněním zákonů a vyhlášek, které se této problematiky týkají a dověděli se o řadě úskalí, s nimiž se v praxi mohou setkat, i o tom, jak jim (např. pravdivými a přesnými informacemi) předcházet.

Jak ovšem také vyplynulo z diskuse, sami výrobci a prodejci jsou mnohdy bezmocní proti chytře vedeným reklamním tahům firem, které veřejnost matou a dezinformují, kazí tím trh a znevýhodňují postavení těch, kteří své dobré jméno budují na snaze o korektní vztah k zákazníkům a kvalitě svého zboží. I tady se otvírá prostor pro aktivitu profesních sdružení, jejichž cílem je mj. své členy i jejich zákazníky před podobnými praktikami chránit.

Kliknutím zobrazíte plnou velikost obrázku

Součástí  semináře byla také přednáška textilní designérky a publicistky Adély Krbůškové o nových trendech v oblasti bytového textilu, jak je prezentoval nedávný veletrh Heimtextil v německém Frankfurtu. K jejím poznatkům se na BYDLENÍ.CZ vrátíme, stejně jako k nábytkářským veletrhům v Kolíně nad Rýnem a v Paříži, odkud se nedávno vrátila ing. Helena Prokopová, která stojí v čele Cechu čalouníků.

04.02.2005 | sm
  • Cech čalouníků a dekoratérů

    Cech čalouníků a dekoratérů sdružuje výrobce čalouněného nábytku i jiných čalouněných výrobků a dekorací, dodavatele, prodejce, autorizované osoby a odborné školy všech stupňů.


BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444