Kvalitní poslech není jen záležitostí aparatury

Důležitým aspektem je také akustika poslechové místnosti

Komplexní řešení stavební a prostorové akustiky je vždy jak časově tak finančně velmi náročnou investicí do poslechového prostoru.

Drtivá většina posluchačů poslouchá hudební díla různých žánrů ve svých bytových prostorech, zejména obývacích pokojích a pouze malá část z nich, převážně majitelé větších rodinných domů si mohou dovolit vyčlenit určité oddělené místo jako poslechovou místnost, ať už pro vybudování systému domácího kina (dále jen DK) s vícekanálovým prostorovým zvukem, anebo zvukový systém pro poslech stereofonních nahrávek (dále jen stereo).

Každý, kdo již investoval často nemalé peníze do své audio aparatury, se potýkal nebo stále potýká s problémem nastavení své aparatury v prostoru tak, aby její reprodukce hudebního záznamu byla co možná nejvěrnější. Pomineme-li fakt, že pravidla pro nastavení a rozmístění reprodukčního řetězce jsou odlišná pro systémy DK a pro stereo, pak zůstává určitá množina doporučení, která je radno dodržet a jsou všeobecně platná pro libovolnou poslechovou místnost. Mezi ně můžeme zařadit namátkou:

  • nutnost alespoň přibližné symetrie prostoru podle poslechové osy v případě poslechu sterea a výrazně přísnějšího požadavku symetrie v případě poslechu vícekanálových nahrávek DK
  • dále pak dodržení určité minimální vzdálenosti reprosoustav od stěn místnosti, kdy tato poloha výrazně ovlivňuje jejich chování zejména v kmitočtové oblasti do 400Hz
  • nastavení správného poslechového trojúhelníku v případě stereo aparatury, kdy se většina odborníků shoduje na střetu pomyslných os reprosoustav za hlavou posluchače a výška reprosoustav by měla být taková, aby jejich tzv. referenční osa byla v rovině výšky uší posluchače.
I přes dodržení všech těchto zásad je často reprodukce dunivá, nečitelná s rozostřeným stereofonním obrazem a drsná na vyšších středech, zkrátka a dobře nepříjemná a unavující. Co s tím? Po mnoha investicích, kdy to přece v prodejně hrálo tak hezky a sametově s vykreslenými basy, můžou zůstat posluchači oči pro pláč. Na vině v takových případech bývá, vyloučíme-li neodborné nastavení DK nebo stereo aparatury, jak jinak, než často opomíjený poslední článek v poslechovém řetězci a tím je prostor mezi reprosoustavou a ušním bubínkem. Kdo hádal poslechovou místnost samotnou, hádal správně.

Akustickými vlastnostmi prostorů se zabývá vědní obor zvaný prostorová akustika. Ta disponuje řadou fyzikálních parametrů a veličin popisujících chování zvuku v uzavřeném prostoru, a které jsou, jak už to tak bývá, na sobě závislé. Vyjmenujme pro jednoduchost jeden objektivní a jeden subjektivní parametr. Objektivním parametrem, který je jedním z nejdůležitějších parametrů prostorové akustiky vůbec je doba dozvuku. Subjektivní parametr má všezahrnující vznešený název akustičnost prostoru. Přestože je parametrem subjektivním, lze jej za určitých podmínek popsat jinými veličinami, které již lze alespoň s jistou pravděpodobností objektivně zjistit. Akustičnost prostoru souvisí s tím, jak se odráží zvuková energie od stěn a jak je v prostoru tato rozmístěna. Doba dozvuku neboli doznívání, jak už sám název napovídá, se týká takové doby, za kterou se zvuková energie vyslaná do místnosti v této místnosti ztratí (přemění na teplo), neboli poklesne na určitou předem danou hodnotu. Doba dozvuku je základním parametrem všech místností pro posouzení jejich akustických kvalit. Za optimální dobu dozvuku se u běžných poslechových místností do 100 m³ považuje hodnota 0.5 s v celém posuzovaném  kmitočtovém pásmu. Podrobněji o tom hovoří příslušná ČSN. Rozhodne-li se tedy posluchač poté, co vyzkoušel všechny praktické i magické úkony vedoucí (tedy v praxi spíše nevedoucí) ke kýženému zlepšení zvuku v místnosti, k úpravě doby dozvuku, má několik možností.

Majitel univerzální poslechové místnosti, která je zároveň jídelnou i obývákem, bude nucen využít veškerého nábytku a podlahových ploch k dosažení alespoň částečné úpravy doby dozvuku. V současných minimalistických interiérech ale moc možností neexistuje. Chybí jak objemné nábytkové díly, závěsy a potahové tkaniny, tak koberce. Alespoň částečně je možné kompenzovat tento nedostatek pořízením akustických obrazů, gobelínů a maloformátových koberečků, doplněných o vhodnou sadu polštářů všech velikostí a vše vhodně doplnit co možná nejobjemnější knihovnou a pohovkou. Ti, kteří mají to štěstí a „disponují“ tolerantními drahými polovičkami, mohou jít s úpravami interiéru své poslechové místnosti ještě dále a mohou si pořídit akustický strop a ti nejodvážnější i akustické obklady stěn a rohů.

Pokud se posluchač rozhodne řešit svou univerzální společensko-obývací a jídelní místnost takto, čeká jej však nepříjemné zjištění. Je totiž jen málo jinak akusticky účinných obkladů a prvků, které jsou esteticky slučitelné se stávajícím mobiliářem či vkusem partnerky. Majetnější jedinci mohou pořídit soliterní akustické prvky se vzhledem nábytku, které ovšem problém nepřiměřené doby dozvuku neřeší zcela uspokojivě. Méně majetní jedinci mohou zkusit některé prvky realizovat svépomocí a přizpůsobit si jejich vzhled podle potřeby, popřípadě je začlenit do stávajícího mobiliáře – internet dnes nabízí celou řadu možností. Ti, kteří nedisponují prostředky pro vlastní výrobu, anebo preferují rychlá a elegantní řešení, mohou využít některý z továrně vyráběných akustických systémů pro domácí nebo poloprofesionální použití. Jejich prodejci jsou zpravidla sto poskytnout i fundovanou radu a doporučit vhodný typ. Majitelé samostatných poslechových místností pak mohou jejich design zcela podřídit funkci a použít obklady vysokých estetických a funkčních kvalit bez omezení. Jednou z firem nabízejících takovéto výrobky je firma Vicoustic, která nabízí širokou škálu akustických obkladů jak pro domácí, tak profesionální použití. Jejich výhodou je snadná manipulace a montáž, kterou zvládne i průměrně šikovný kutil. Akustické panely se ve většině případů mohou aplikovat snadno přímo na stěny pomocí lepidla.

 


A na co si dát největší pozor při výběru a návrhu akustiky poslechové místnosti? Zejména pokud je již místnost „stavebně hotová“ a i jen částečně vybavená nášlapnými vrstvami, obklady anebo nábytkem, pečlivě zvážit jejich akustický vliv na dobu dozvuku a na jeho kmitočtový průběh (každý materiál pohlcuje zvuk jinak). Je třeba nezapomenout na akustické vlastnosti materiálu dělících konstrukcí což zejména platí pro střešní vestavby, podkroví a nástavby z lehkých a poddajných materiálů, které v kombinaci s kobercem mohou být příčinou značně nevyrovnaného průběhu doby dozvuku. Aplikace molitanových nebo jiných výšky a středy pohlcujících obkladů bez rozmýšlení pak tento stav jen umocní. Výsledkem správně navržené akustiky místnosti je pak překvapivé použití spíše mírně selektivních plošných akustických prvků (absorbérů-rezonátorů), než prvků jen širokopásmově pohltivých. Velmi vhodným výrobkem se pro takové účely jeví  VICOUSTIC POLYWOOD FUSER, v kombinaci s pohltivými panely řady FLEXIPANEL. Akustičnost malých prostorů pak výrazně vylepší aplikace difuzně odrazivých prvků, tzv. difuzorů (např. VICOUSTIC MULTIFUSER), které dokáží omezit negativní vliv prvotních odrazů na barvu zvuku a omezují velmi nepříjemnou tzv. třepotavou ozvěnu mezi rovnoběžnými stěnami (flutter echo).
25.11.2010 | PR

BYDLENI.CZ Internetový magazín o bydlení a životním stylu. Byty a reality. Katalog firem, produktů a služeb.

REDAKCE BYDLENI.CZ: Kotlářská 5, 602 00 Brno; tel.: 532 154 444; info@bydleni.cz
Provozovatel serveru: ABSTRACT s.r.o.; Kotlářská 5, 602 00 Brno; info@abstract.cz; Tel.: 532 154 444